مزایا و معایب ویتامین B3 (نیاسینامید)

ویتامین ها مواد مغذی ضروری هستند که بدن برای عملکرد خوب به آنها نیاز دارد. آنها مواد شیمیایی آلی هستند که برای حفظ وضعیت عالی بدن مورد نیاز هستند. با این حال، در مقادیر غیر ضروری و غیر قابل کنترل، می توانند منجر به نتایج نامطلوب شوند. این در مورد یک ترکیب ویتامین رایج به نام نیاسینامید صادق است.

نیاسینامید یا ویتامین B3 یک ویتامین محلول در آب است که در سبزیجات سبز رنگ، گوشت، شیر، تخم مرغ، لوبیا، مخمر، و غلات یافت می شود. از آنجایی که نیاسینامید از مشتقات ویتامین B است، در بسیاری از مکمل های ویتامین B نیز یافت می شود. این ماده به عنوان یک عامل کاهش دهنده کلسترول شناخته می شود که کلسترول بد و مضر LDL را هدف قرار می دهد و در عین حال سطوح بالای کلسترول خوب را حفظ می کند.

دوز توصیه شده روزانه نیاسینامید برای بزرگسالان 16-18 میلی گرم تا حداکثر 35 میلی گرم در روز است. این را می توان از منابع غذایی یا از مکمل های ویتامین B کمپلکس به دست آورد. در این مقدار کنترل شده از مصرف نیاسینامید، می توان به سود مطلوب دست یافت. مزایای ثابت شده شامل عملکرد طبیعی سیستم گوارش، درمان پلاگر، تنفس سلولی، متابولیسم کربوهیدرات، بهبود گردش خون، کاهش کلسترول و بهبود حافظه است. همچنین به بیماران مبتلا به بیماری های التهابی پوست، به ویژه آکنه ولگاریس، کمک می کند، زیرا خواص ضد التهابی نیاسینامید از عملکرد یدیدها جلوگیری می کند، که می تواند شرایط التهابی آکنه را تشدید کند. نیاسینامید به عنوان یک آنتی اکسیدان از بدن در برابر آلاینده ها و سمومی که ممکن است روزانه با آن ها روبرو شود محافظت می کند. پیشرفت در مطالعات اخیر نقش نیاسینامید را به عنوان یک درمان کمکی در درمان سرطان مشخص کرده است، با نیاسینامید به عنوان یک عامل شیمی درمانی و حساس کننده پرتو که هیپوکسی تومور را در طول دوره شیمی درمانی کاهش می دهد.

کمبود نیاسینامید یا دریافت ناکافی نیاسینامید در رژیم غذایی می تواند منجر به تمرکز ضعیف، تحریک پذیری و در موارد شدید، هذیان، اسهال، بی تفاوتی و افسردگی بالینی شود. بثورات، زخم ها، بوی بد دهان و بی خوابی نیز از علائم سطح ناکافی نیاسیمید در بدن گزارش شده است.

زیاده روی در هر چیزی قطعا خوب نیست، مهم نیست که چقدر فوایدی را به آن نسبت دهید. در دوزهای خیلی زیاد، نیاسین می تواند باعث خشکی پوست، اختلالات گوارشی مختلف، سطح قند خون بالا و آسیب شدید کبدی شود.

توجه به این نکته ضروری است که نیاسینامید را می توان همراه با ویتامین های گروه B برای بهینه سازی اثرات آن مصرف کرد و در صورت ترکیب با ویتامین C می تواند بسیار موثرتر باشد.

در مجموع، هیچ نگرانی ایمنی در مورد مصرف نیاسینامید وجود ندارد تا زمانی که از اثرات آن و میزان تحمل آن در یک روز به اندازه کافی آگاه باشید.