طرز تهیه حبوبات قطاق; این غذای اصیل شمالی است


قطاق باقالی یکی از محبوب ترین غذاهای گیلانی است. به طور کلی غذای هر منطقه شبیه همان منطقه است و باقالی قطاق نیز از این قاعده مستثنی است و رنگ و عطر سبز آن یادآور جنگل های سرسبز شمال ایران است. نیم ساعت برای تهیه این غذا وقت بگذارید تا خانواده و دوستانتان در کنار هم از طعم بی نظیر آن لذت ببرند. در این مطلب طرز تهیه حبوبات قطاق و فواید آن را به ما بگویید.

مواد لازم برای تهیه لوبیا قطاق و خواص آن

1. باقالی سبز

ماده اصلی این غذای خوشمزه گیلانی باقلی است که در گیلان به آن پاچ باقالی یا باقالی رشتی نیز می گویند. لوبیا را یک سوپر غذا نیز می نامند، زیرا سرشار از پروتئین، فیبر و مواد مغذی مختلف است. با توجه به شاخص گلیسمی پایین لوبیا، این لوبیا غذای خوبی برای افراد دیابتی است. فیبر موجود در لوبیا نیز به هضم بهتر غذا کمک می کند. همچنین این لوبیا حاوی آهن است و شما را از کم خونی محافظت می کند.

2. تبدیل می شود

شوید یکی از خوش طعم ترین سبزیجاتی است که در بسیاری از غذاها از سوپ شوید گرفته تا سوپ استفاده می شود. برای تهیه لوبیا قطاق از شوید خشک و شوید تازه استفاده می شود. طعم لوبیا قطاق با شوید تازه کمی با شوید خشک متفاوت است. اگرچه این تفاوت بسیار ناچیز است، اما بسیاری از مردم ترجیح می دهند از شوید خشک برای تهیه قاتگ غگالی استفاده کنند.

اگر می خواهید از شوید تازه استفاده کنید، باید دو برابر این سبزی را به عنوان شوید خشک در نظر بگیرید.

شوید کم کالری و سرشار از ویتامین C و A است و مانند لوبیا خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. علاوه بر این، چون این سبزیجات کم قند هستند، برای افراد دیابتی نیز مفید هستند.

3. یک تخم مرغ

تخم مرغ یکی دیگر از مواد غذایی فوق العاده مورد استفاده در باگلی قطاق است. مواد مغذی موجود در تخم مرغ مانند ویتامین D (تا 40 درصد نیاز روزانه بدن) و پروتئین بدن شما را سالم نگه می دارد. با پروتئین تخم مرغ، نیازی به اضافه کردن گوشت به رژیم غذایی خود ندارید.

یکی دیگر از ویژگی های تخم مرغ ایجاد احساس سیری طولانی مدت است که آن را به بهترین غذا برای کاهش وزن تبدیل می کند.

4. سیر

سیر عطری مطبوع به حبوبات قطاق می دهد، خواص دارویی دارد و با کاهش کلسترول بدن از بیماری های قلبی پیشگیری می کند. برای حبوبات قطاق باید از سیر تازه استفاده کنید اما اگر طعم و بوی سیر را دوست ندارید می توانید از پودر سیر هم استفاده کنید.

طرز تهیه حبوبات برای قاتگ رشتی

زمان آماده سازی مواد: 15 دقیقه
زمان پخت و پز: 15 دقیقه
کالری: 347 کیلو کالری
برای 4 نفر

قبل از شروع طبخ مواد لازم را طبق لیست زیر آماده کنید. البته اگر بخواهید دو نفره بسازید باید حجم آنها را از وسط ببرید. (برای تهیه لوبیا قطاق رشتی می توانید از لوبیا سبز یا لوبیا خشک استفاده کنید.)

مواد لازم برای تهیه لوبیا قطاق

  • باگالی قطاق (غلاف نخود) دو فنجان (435 کالری)؛
  • 2 قاشق غذاخوری شوید خشک (43 کالری)؛
  • 2 تخم مرغ (156 کالری)؛
  • 2 حبه سیر (2 کالری)؛
  • 2 قاشق غذاخوری روغن نباتی (228 کالری)؛
  • نصف قاشق چایخوری نمک و فلفل سیاه.

طرز تهیه حبوبات قطاق با غلاف در 5 مرحله

مرحله 1

لوبیاهای خشک را در آب بریزید و بگذارید خیس بخورد تا بتوانید پوست آنها را بگیرید. سپس لوبیاها را از وسط نصف کنید تا لپه ها دربیایند. این فرآیند معمولاً 2 ساعت طول می کشد.

گام 2

سیر خرد شده را در تابه بریزید و در روغن زیتون تفت دهید. البته سیر سریع می سوزد، پس مراقب باشید زیاد داغ نشود. چند کباب کوتاه کافی است. اگر بوی سیر را حس کردید، به مرحله بعدی بروید.

مرحله 3

حالا نوبت اضافه کردن لوبیا به سیر است. مقداری لوبیا را سرخ کنید و شوید خشک را به مواد اضافه کنید. در این مرحله نباید به غذاها نمک اضافه کنید زیرا باعث سفت و نپختن حبوبات می شود.

مرحله 4

دو فنجان آب اضافه کنید و در ظرف را ببندید تا آب بجوشد. 15 دقیقه صبر کنید تا مواد به اندازه کافی غلیظ شوند. باید هر 5 دقیقه یک بار غذا را هم بزنید و مراقب باشید که مواد نسوزند. البته این کار را به آرامی انجام دهید تا حبوبات له نشوند.

مرحله 5

بعد از 15 دقیقه تخم مرغ ها را اضافه کنید. می توانید تخم مرغ را به دو صورت هم زده یا هم زده به لوبیا اضافه کنید. در روش جوان سازی، تخم مرغ ها کاملا با مواد مخلوط می شوند، اما در روش غیر مخلوط، تخم مرغ ها همیشه آماده خوردن هستند. حالا نمک و فلفل را به غذا اضافه کنید. بعد از چند دقیقه غذای شما آماده است. اگر دوست دارید می توانید این غذا را با برنج یا نان دم کرده میل کنید.

طرز تهیه لوبیا قطاق برای گیاهخواران

اگر گیاهخوار نیستید یا تخم مرغ دوست ندارید، می توانید قطاق باگلی را بدون تخم مرغ درست کنید. لوبیا قاتق بسیار خوشمزه خواهد بود.

اخرین حرف

لوبیا قطاق خوشمزه، سالم و به راحتی تهیه می شود. اگر طرز پخت این غذا را می دانید، خوشحال می شویم دانش خود را با ما به اشتراک بگذارید.


تغذیه یک راه موثر است جلوگیری کردن از نو رفتار بیماری ها

10000 تن