زیاد خوابیدن به ما آسیب می رساند؟



به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد اینترنتی؛ طبق گفته آکادمی پزشکی خواب آمریکا و انجمن تحقیقات خواب، بزرگسالان به طور کلی به حداقل ۷ ساعت خواب در هر شب نیاز دارند. البته 7 ساعت خواب واقعی در نظر گرفته شده است، نه فقط زمان صرف شده در رختخواب.

اگر بعد از 7 ساعت خواب برای مدت طولانی احساس آرامش نکرده اید و در طول روز آرزوی خوابیدن دارید، ممکن است فکر کنید که معتاد به خواب هستید. با این حال، خواب زیاد ممکن است نشانه مشکلات دیگری نیز باشد. به عنوان مثال، بیماری های روانی مانند افسردگی و اضطراب یا استفاده از برخی داروها می تواند باعث خواب زیاد شود.

گریگوری پاتر، دانشمند مشهور بریتانیایی می گوید: «اعتیاد به خواب یک بیماری محسوب نمی شود. بر اساس گزارش انجمن پزشکی اعتیاد آمریکا، افراد معتاد از مواد استفاده می کنند یا رفتارهایی انجام می دهند و علیرغم پیامدهای مضر به آن بازمی گردند. اما خوابیدن یک فعالیت طبیعی است و اصلا خطرناک نیست.

دکتر. ماریانا بودیو نیز با این ایده موافق است. به گفته او، ما برای زندگی به خواب نیاز داریم، همانطور که به نفس کشیدن نیاز داریم. آیا فرد می تواند به تنفس معتاد شود؟ نه چندان، این در مورد خواب نیز صدق می کند.

چه عواملی باعث خواب آلودگی مفرط می شود؟

Bodieu معتقد است که در حال حاضر هیچ مدرک مشخصی وجود ندارد که خواب را در دسته اعتیاد قرار دهد. با این حال، گاهی اوقات خواب آلودگی بیش از حد از علائم مشکلات دیگر است.

پاتر می گوید: پرخوابی یک اختلال خواب شناخته شده است که با خواب طولانی، خواب آلودگی بیش از حد در طول روز یا هر دو مشخص می شود. خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز نیز می‌تواند ناشی از شرایط دیگر باشد.

این شرایط عبارتند از:

نارکولپسی؛

سندرم کلاین لوین؛

پرخوابی ایدیوپاتیک؛

آپنه خواب؛

دیسانی یا ناتوانی در بلند شدن از رختخواب.

ممکن است یکی از این شرایط را داشته باشید و آن را با آپنه خواب اشتباه بگیرید.

چگونه می توانید بفهمید که ما مشکل خواب داریم؟

اگرچه اعتیاد به خواب یک بیماری محسوب نمی شود، اما علائمی وجود دارد که می تواند نشان دهنده اختلالی مانند خواب زیاد یا پرخوابی باشد. علائم خواب زیاد عبارتند از:

خستگی؛

مشکل در بیدار شدن پس از یک خواب طولانی؛

تحریک؛

نیاز به چرت زدن؛

اختلال در عملکرد حافظه؛

مه مغزی

اگرچه پرخوابی اعتیادآور نیست، اما افرادی که از آن رنج می برند می توانند عوارض جانبی زیادی را تجربه کنند. این مشکلات عبارتند از:

کم قدرت؛

خستگی؛

سردرد؛

سردرد؛

از دست دادن مکرر اشتها؛

بی قراری؛

فریب؛

افکار خودکشی؛

از دست دادن حافظه

در برخی موارد، پرخوابی می تواند منجر به این مشکلات شود:

دیابت؛

اضافه وزن؛

افسردگی بالینی.

بدن شما نیاز به خواب دارد، اما زمانی که به خوبی استراحت می کنید، می خواهد شما را بیدار کند. هورمون های دخیل در چرخه خواب ما تعیین می کنند که بدن چه زمانی نیاز به ترمیم، تجدید و شارژ شدن دارد و در واقع ما را در حالت چرت زدن قرار می دهد. اگر همچنان می خواهید بعد از یک خواب کامل شبانه چرت بزنید، ممکن است به این دلیل باشد که خواب خوبی ندارید.

اعتیاد به خواب و سلامت روان

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود فرد به خواب اعتیاد پیدا کند، بیماری روانی است.

پاتر می گوید: «افراد مبتلا به اختلالات روانی خاص، زمان زیادی را صرف خواب می کنند. به عنوان مثال، این رفتار در برخی از انواع افسردگی بسیار رایج است. برخی از افراد مبتلا به اختلالات روانی نیز از خواب زیاد رنج می برند.

تحقیقات نشان می دهد که وابستگی روانی به خواب ممکن است نشانه افسردگی باشد. مطالعه ای در سال 2008 ارتباط قوی بین پرخوابی و افسردگی نشان داد که نشان داد حدود 40 درصد از نوجوانان افسرده و 10 درصد از بزرگسالان افسرده از پرخوابی رنج می برند. این رقم برای زنان بیشتر بود.

مطالعه دیگری که در سال 2014 انجام شد نشان داد افرادی که بیش از 8 ساعت در شب می خوابند در مقایسه با افرادی که کمتر از 8 ساعت می خوابند در معرض استرس هستند.

استرس هم می تواند منجر به بی خوابی و هم به پرخوابی شود. اگرچه بی خوابی یک مشکل رایج خواب در افراد مبتلا به افسردگی است، تقریبا نیمی از شرکت کنندگان در یک مطالعه خواب بیش از حد را به عنوان نشانه افسردگی خود گزارش کردند.

بودیو می‌گوید: «افرادی که می‌خواهند از واقعیت فرار کنند، زیرا از زندگی خود راضی نیستند، تمایل دارند از همه چیزهای منفی کناره‌گیری کنند و وارد حالت کما شوند».

بررسی اعتیاد به خواب و اعتیاد به قرص های خواب آور

اگرچه بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اعتیاد به خواب یک بیماری نیست، اما ممکن است این تمایل به پرخوابی باعث شود که فرد به داروهای خواب آور معتاد شود.

بودو گفت: «قرص‌های خواب‌آور می‌توانند به طور مؤثری بی‌خوابی کوتاه‌مدت را درمان کنند و اگر به‌درستی توسط یک متخصص تجویز شوند، کمتر عوارض جانبی ایجاد می‌کنند. با این حال، خطر وابستگی به بسیاری از این داروها وجود دارد.

علائم اعتیاد به قرص خواب عبارتند از:

مشکلات حافظه؛

خستگی و خواب آلودگی در طول روز؛

عدم تمرکز؛

اختلالات خواب مانند بی خوابی.

بودیو توصیه می‌کند: «اعتیاد به قرص‌های خواب‌آور اغلب با گذشت زمان ایجاد می‌شود، بنابراین از قرص‌های خواب‌آور فقط باید به عنوان یک درمان موقت که توسط پزشک تجویز می‌شود، استفاده شود.

در اینجا لیستی از داروهای خواب رایجی وجود دارد که می توانند در طول زمان اعتیاد آور شوند:

دیفن هیدرامین؛

کوتیاپین؛

ترازودون؛

زولپیدم;

زالپلون;

ایزوپیکلون

اگر در مورد اعتیاد به دارویی که مصرف می کنید یا مصرف می کنید نگران هستید، بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک خود صحبت کنید.

بهترین قرص های خواب آور غیر اعتیادآور هستند

اگر به دنبال راهی برای خوابیدن بدون استرس هستید، این گزینه های طبیعی می توانند به شما کمک کنند:

ملاتونین؛

قرص اسطوخودوس، چای، یا روغن های ضروری؛

بابونه

سنبل;

یک لیوان ساعت؛

علف لیمو

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که متخصصان بهداشت در مورد مکمل های ملاتونین به دلیل برچسب گذاری ضعیف و استفاده طولانی مدت نگران هستند. اگر می خواهید ملاتونین مصرف کنید، حتماً قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین می توانید عادات خواب خود را تغییر دهید تا به مدیریت بی خوابی و اختلالات خواب کمک کنید. به عنوان مثال، از قرار گرفتن در معرض نمایشگرها یا نوشیدن کافئین قبل از خواب خودداری کنید و در طول روز از نور روز کافی استفاده کنید.

زمان مراجعه به پزشک است

اگر خواب زیاد شما به یک الگوی ثابت تبدیل شده و زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار می دهد، باید به پزشک مراجعه کنید. البته اعتیاد به خواب یک بیماری خاص نیست، بنابراین خستگی شما ممکن است ناشی از خواب زیاد، خلق و خو یا نگرانی های دیگر باشد. دلیل این خستگی هر چه باشد باید بررسی شود.