توصیه هایی برای هفته شانزدهم بارداری و نکاتی که باید رعایت کنید


در ادامه شرح هفته پانزدهم بارداری و زمان ورود آن هفته شانزدهم بارداریشما یک تجربه منحصر به فرد خواهید داشت. تا این مرحله رشد جنین به گونه ای است که صورت او را به وضوح می بینید و در عین حال مقدار زیادی در اندام هایش دیده می شود. در دوران بلوغ، جنین حرکت می کند، اما شما متوجه آن نمی شوید. در آغاز هفته شانزدهم احتمالا اولین حرکت خود را احساس خواهد کرد. در این زمان، جنین حدود 11.6 سانتی متر طول و حدود 100 گرم وزن دارد.

وارد برنامه شوید

ادامه این سفر شگفت انگیز را می توانید با اپلیکیشن Mint پیدا کنید! در چرخه بارداری نعناع می توان هر هفته بارداری را با آگاهی از علائم و وضعیت مادر و جنین تحت نظر داشت.

هفته شانزدهم بارداری را در اپلیکیشن نعنا مانیتور کنید

در روزها و هفته های آینده، رشد جنین به سرعت افزایش می یابد و وزن آن تقریباً دو برابر خواهد شد. در ظاهر می توان گفت اندام تحتانی بهبود یافته و در عین حال سر جنین به خوبی شکل گرفته است. دستگاه ادراری، تنفسی و گردش خون او فعال است. در طول این مدت، قلب نوزاد می تواند تا ۲۵ گالن[۲۵ لیتر]خون در روز پمپاژ کند.

وضعیت مادر در هفته شانزدهم بارداری

اکنون چهار هفته از نیمی از بارداری شما می گذرد. آیا تا به حال استراحت کرده اید و به آرامش و آسایش خود اهمیت داده اید؟ ماما باید به شما توصیه کند که به پهلو بچرخید.

توجه داشته باشید که خوابیدن روی شکم در این هفته و هفته های بعد ممکن است چندان راحت نباشد و به گفته متخصصان، خوابیدن به پشت، فشار روی سیاهرگ های تحتانی را افزایش می دهد، سیاهرگی که خون را به قلب باز می گرداند.

اما اگر به پهلوی چپ بخوابید به گردش خون بهتر کمک می کنید، خون بهتر به جنین می رسد و رحم و کلیه ها تغذیه می شوند. نعناع به شما توصیه می کند هنگام خواب یک بالش بین زانوهای خود قرار دهید و برای محافظت از شکم و آرامش و آسایش بیشتر هنگام خواب از بالش دیگری استفاده کنید. اگر هنوز هنگام خواب مشکل دارید، حتما با ماما صحبت کنید.

بین این هفته تا هفته بیستم یا بیشتر، ممکن است احساس کنید یک نوزاد در حال حرکت است و این اولین بار است که جنین را احساس می کنید. به این حالت تند شدن، حرکت قابل مشاهده جنین به داخل رحم می گویند. اما اگر هیچ حرکتی متوجه نشدید جای نگرانی نیست. این بازدید کننده دوست داشتنی آنقدر جوان است که این اتفاق برای همه نمی افتد. فراموش نکنید که بارداری یک زن متفاوت است.

البته به این معنی نیست که حرکات کودک خیلی کم است و تشخیص این گونه حرکات مشکل است. در واقع تشخیص حرکت جنین در شکم در هنگام گرسنگی، یبوست یا هر رویداد دیگری کار آسانی نیست.

در هفته شانزدهم بارداری چه کنیم؟

در هفته شانزدهم بارداری، سیستم ایمنی بدن شما ضعیف می شود. پس در این بین سعی کنید بیشتر از همیشه مراقب خود باشید. زیرا در صورت بروز این حالت، شرایط برای شما و نوزادتان سخت خواهد شد. زیرا شما به عنوان یک مادر نمی توانید از هیچ دارویی در پزشکی استفاده کنید. ابتلا به عفونت هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا با کمی مراقبت برای شما اتفاق می افتد.

بنابراین از حضور در مکان های شلوغ خودداری کنید، با افرادی که آلوده یا مشکوک به بیماری هستند تماس نگیرید و سعی کنید با وسایلی که با آن ها وصل شده اند ارتباط برقرار نکنید. به تمیزی دست های خود توجه کنید و مرتباً آنها را با مواد شوینده بشویید. اگر مجبورید در انظار عمومی باشید، حتما از ماسک استفاده کنید. در صورت ابتلا به این بیماری حتما برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید، از مصرف شیمی درمانی و طب سنتی به تنهایی خودداری کنید. در این زمان فقط باید به توصیه های پزشک خود عمل کنید.

برخی بیماری ها مانند آبله مرغان یا تبخال تناسلی بر رشد و سلامت جنین تأثیر می گذارد. در دوران بارداری باید بیش از هر زمان دیگری به سلامت بدن خود توجه کنید. یک اشتباه بسیار کوچک کافی است تا حال شما را بد کند.

به رژیم غذایی خود توجه کنید

با شروع سه ماهه دوم بارداری و شروع هفته شانزدهم، از طریق رشد جنین نیز وزن خود را افزایش خواهید داد. چاقی در این دوران اجتناب ناپذیر است، بنابراین هرگز سعی نکنید با کم خوردن یا پیروی از یک رژیم غذایی ناسالم از چاقی جلوگیری کنید. اگر تصمیم دارید مادر شوید، چالش را بپذیرید. اکنون زمان شکایت یا خجالت کشیدن از اضافه وزن خود نیست. جنین برای رشد نیاز به تغذیه دارد و تنها با رژیم غذایی مناسب شما می تواند نیازهای خود را تامین کند. در غیر این صورت، احتمال آسیب رساندن به جنین بسیار زیاد است. در این مدت او به سرعت رشد کرده و اعضای مختلف بدنش در حال شکل گیری هستند. او را از منفعت شک محروم مکن.

البته این به این معنی نیست که باید پرخوری کنید. تفاوت زیادی بین پرخوری و تغذیه سالم وجود دارد.

تغذیه در هفته شانزدهم بارداری

تغذیه در هفته شانزدهم بارداری

معمولا در دوران بارداری، متخصصان به شما توصیه می کنند که مقدار غذای خود را افزایش دهید و در عین حال مقدار کمتری غذا دریافت کنید. به این ترتیب احتمالا کمتر دچار سوزش سر دل می شوید و در عین حال مواد مغذی را برای بدن و نوزادتان تامین می کنید. مکمل ها را جدی بگیرید آهن اضافی یکی از آنهاست.

آنها نقش بسیار مهمی در تولید گلبول های قرمز دارند و در عین حال از بروز مشکلات جدی برای شما و نوزادتان جلوگیری می کنند. کمبود آهن باعث می شود که شما خسته و خسته بمانید.

همچنین، در هفته شانزدهم بارداری، استخوان‌های کودک رشد می‌کند، بنابراین مراقب غذاهای غنی از کلسیم و مواد تشکیل دهنده خود برای حمایت از رشد استخوان‌های کودک خود باشید. این برای سلامتی شما نیز مهم است.

در طول روز و اغلب، مقدار زیادی آب و مایعات سالم بنوشید. آب میوه های طبیعی یکی از بهترین جایگزین ها برای این منظور هستند. سراغ نوشیدنی های صنعتی نروید، آنها سرشار از قند و مواد نگهدارنده هستند.

علائم بارداری در هفته شانزدهم بارداری

برخی از علائم زیر را در این هفته خواهید دید:

پوست تغییر می کند

ماما ممکن است چیزی در مورد پوست درخشان در دوران بارداری به شما گفته باشد. حالا نوبت شماست که با آن مقابله کنید! توجه داشته باشید که افزایش حجم خون در رگ ها و هورمون های بارداری باعث تولید چربی اضافی در سطح پوست می شود که باعث درخشندگی پوست شما می شود. با این حال، بسیاری از زنان باردار از این موضوع خوشحال هستند.

از سوی دیگر، لکه‌های تیره یا قهوه‌ای به نام ملاسما (که معمولاً بعد از زایمان از بین می‌روند) ممکن است روی پوست شما دیده شود یا ممکن است با ظاهر شدن آکنه تحریک شوید! بنابراین، برای کنترل این وضعیت، توصیه می کنیم دو بار در روز صورت خود را با مواد شوینده ملایم و آب گرم بشویید. البته با راهنمایی ماما می توانید محصولات مراقبتی مناسب بارداری را تهیه کنید.

خونریزی از بینی

این وضعیت می تواند مشکل دیگری در این هفته باشد و احتمالاً به دلیل افزایش گردش خون و افزایش سطح هورمون های بارداری است. بله، فراموش نکنید که خونریزی بینی در این زمان شایع است. با این حال، برخی از افراد نمی توانند با خونریزی بینی کنار بیایند.

برای کنترل این وضعیت، می توانید مرطوب کننده را در خانه روشن کنید تا هوا را مرطوب کند، بینی را با یک مرطوب کننده کوچک مالش دهید. همچنین هر زمان که می خواهید بینی خود را تمیز کنید، دستمال را خیلی محکم روی بینی نکشید و به آرامی این کار را انجام دهید.

کمر درد

یکی از شایع ترین علائم بارداری! توصیه می کنیم برای جلوگیری از درد یا کاهش ناراحتی، راهکارهای زیر را در نظر داشته باشید:

◄ دوش آب گرم را نادیده بگیرید.

◄ از تمرینات ساده ای که برای بارداری مناسب است کمک بگیرید تا فعال ترین عضلات کمر را شل کنید.

◄ وضعیت بدن خود را در هر موقعیتی مدیریت کنید.

با کفش های پاشنه کوتاه راه بروید.

توجه داشته باشید که ورزش می تواند در کاهش کمردرد شما بسیار موثر باشد. بنابراین از ماما بخواهید در این زمان ورزش های مناسب را در نظر بگیرد.

تورم کف پا

تورم پا یکی از شایع ترین عوارض دوران بارداری است که ممکن است در آن رخ دهد هفته شانزدهم بارداری و با آن مقابله کنید. تغییرات هورمونی باعث احتباس آب در بدن می شود. به همین دلیل از شما خواسته می شود در طول روز چند بار پاهای خود را کمی بالاتر از سر قرار دهید. به این ترتیب خون راحتتر از پاها به سمت قلب جریان می یابد.

هنگام خواب بهتر است به پهلوی چپ بخوابید، بنابراین فشار کمتری به شریان بزرگ وارد می شود.

منبع: pampers

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟