بیش از حد فکر کردن؛ علائم، مشکلات، راه حل


فکر کردن به تمام کارهایی که می توانستید انجام دهید و انجام نداده اید و فکر کردن به بدترین سناریوهای ممکن از همه چیز واقعاً استرس زا است. بیش از حد فکر کردن عادتی است که ترک کردن آن آسان نیست. هر چه بیشتر به چیزی فکر کنید، زمان و انرژی بیشتری صرف می کنید. همه ما می‌توانیم دائماً به چیزهایی فکر کنیم که هنوز اتفاق نیفتاده‌اند، مانند سخنرانی هفته آینده یا اینکه چند روز دیگر در یک مصاحبه شغلی چه لباسی بپوشیم، و فکر کردن بیش از حد به همه چیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد. پس راه حل چیست؟ قبل از اینکه بخواهید عادت بیش از حد فکر کردن را ترک کنید، باید علائم آن را بشناسید. اگر نشانه هایی از تفکر بیش از حد در خود می بینید، نگران نباشید. در پایان این مقاله راهکارهایی برای ترک این عادت ارائه کرده ایم.


علائم و مشکلات بیش از حد فکر کردن

تفکر بیش از حد می تواند تأثیر منفی بر تمام جنبه های زندگی شما داشته باشد. در واقع شما زمانی را که باید صرف افکار سازنده و منطقی کنید، صرف رویاهای بی پایان می کنید، اما چگونه فکر نکنیم؟ هر مشکلی راه حلی دارد و می توان عادت بیش از حد فکر کردن را ترک کرد. قبل از اینکه راه های ترک این عادت را بگوییم، بهتر است علائم و مشکلات آن را بشناسیم.

1. به راه حلی فکر نمی کنید

وسواس و تفکر بیش از حد با حل مسئله متفاوت است. اول فکر کردن به مشکل و دوم یافتن راه حل برای مشکل. اجازه دهید با یک مثال ساده این موضوع را روشن کنیم. تصور کنید طوفانی در راه است. در این صورت 2 کار قابل انجام است:

  • بیش از حد فکر کردن: “کاش طوفان هرگز نمی آمد. بد! امیدوارم خونه رو خراب نکنم چرا همیشه باید این اتفاقات برای من بیفتد؟ هیچ کاری نمی توانم انجام دهم.”
  • فکر کردن به راه حل: «من خانه را با هر چیزی که می توان تخریب کرد ترک می کنم. جلوی پارکینگ هم کیسه های شن گذاشتم تا سیل از خانه بیرون نرود. “ممکن است باران زیادی ببارد، بنابراین من باید بروم کمی چوب بخرم تا پنجره ها را بکوبم.”

فکر کردن در مورد راه حل ها منجر به اقدام سازنده می شود، در حالی که تفکر بیش از حد باعث ایجاد احساسات منفی می شود که به هیچ راه حلی منجر نمی شود و فقط خلاقیت شما را کاهش می دهد.

2. افکار تکراری دارید

عقب نشینی یا تکرار مکرر یک فکر بی فایده است. ممکن است از خواب بیدار شوید و متوجه شوید که مکالمه یا حادثه بد را بارها و بارها در ذهن خود تکرار کرده اید.

بر اساس مطالعه ای که نتایج آن در سال 2013 منتشر شد، تمرکز بر مشکلات، اشتباهات و ضعف های فرد باعث افزایش مشکلات سلامت روان می شود. در واقع افراط اندیشی با کاهش سلامت روان رابطه مستقیم دارد. رشد بیشتر، سلامت روان کمتر، و این چرخه معیوب می تواند سال ها ادامه یابد.

3. اضطراب شما را بیدار نگه می دارد

در اکثر مواقع دلیل زیاده خواهی زیاد مهم نیست. نکته مهم این است که احساس می کنید ذهنتان بی قرار است. هنگام خواب احساس می کنید مغز شما بیش از حد فعال است و موقعیت های مختلفی در ذهن شما ایجاد می شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده، تفکر بیش از حد باعث بی خوابی می شود و خواب را سخت و خسته کننده می کند. حتی اگر بتوانید بخوابید، همیشه کابوس خواهید دید یا حتی بهتر از آن، خواب آرام و عمیقی نخواهید داشت.

کمبود خواب باعث تداوم افکار و احساسات منفی می شود. به عنوان مثال، اگر خوب نخوابید، روز بعد بسیار خسته و کسل خواهید بود. این موضوع همچنین می تواند باعث اضطراب شما شود و خوابیدن را سخت کند و در یک چرخه معیوب بی پایان گرفتار شود!

4. تصمیم گیری برای شما سخت است

ممکن است فکر کنید که بلندمدت فکر کردن به شما کمک می کند زیرا از همه جهات به یک مشکل فکر می کنید. شاید اینطور به نظر برسد، اما در واقعیت، تجزیه و تحلیل بیش از حد وقایع و وسواس های فکری شما را از تصمیم گیری درست باز می دارد.

اگر در مورد همه چیز مطمئن نیستید، نگران هستید. فرقی نمی کند که فکر کنید برای شام چه بپزید یا کدام هتل را برای تعطیلات انتخاب کنید. فکر بیش از حد باعث می شود که زمان زیادی را صرف گزینه های مختلف کنید و در نهایت این گزینه های کوچک تاثیر کمی بر زندگی شما دارند.

5. مدام خود را سرزنش می کنید

گاهی اوقات تفکر بیش از حد شامل سرزنش خود برای تصمیمات گذشته است. بله، شما می توانید زمان زیادی را با فکر کردن به این موضوع تلف کنید که اگر من آن تصمیم را نمی گرفتم چه اتفاقی می افتاد، اما این وسواس هیچ فایده ای برای شما ندارد. تفکر سالم به شما کمک می کند از اشتباهات خود درس بگیرید، در حالی که تفکر بیش از حد نوعی سوء استفاده ذهنی است که به شما کمکی نمی کند. وسواس بر روحیه شما تأثیر منفی می گذارد و تصمیم گیری های بعدی را بسیار دشوار می کند.

6. سلامت جسمانی شما مختل شده است

تمرکز بر افکار منفی باعث می شود مغز نتواند تفاوت بین استرس تصوری و استرس واقعی را که باید بر آن غلبه کرد، درک کند. این می تواند به ساختارهای مغز که احساسات و حافظه را کنترل می کند آسیب برساند. اگرچه این آسیب غیرقابل برگشت است، اما همچنان بر فعالیت ها و افکار روزانه شما تأثیر منفی می گذارد.

7. مهارت های اجتماعی شما تحت تاثیر قرار می گیرد

اگر زمان زیادی را صرف فکر کردن به نظرات منفی دیگران در مورد خود کنیم، به تدریج از موقعیت های اجتماعی دوری خواهیم کرد. در این حالت، ما تمام وقت خود را صرف فکر کردن درباره احساس دیگران نسبت به ما می کنیم و با آنها صحبت نمی کنیم. در واقع با فکر کردن بیش از حد به این موضوع، فرصت های زیادی را برای جامعه و دوستان از دست می دهیم.

راهکارهایی برای ترک عادت بیش از حد فکر کردن

نگرانی و تفکر بیش از حد می تواند به سلامت جسمی و روانی ما آسیب برساند، اما فکر نکردن و فکر نکردن rdiet.ir؟ اگرچه فکر کردن بیش از حد اجتناب ناپذیر است، اما راه حل های ساده ای برای درمان افکار استرس زا وجود دارد.

1. حواس خود را پرت کنید

به جای اینکه برای همیشه روی مشکل بمانید، کمی حواس خود را پرت کنید. حتی اگر حواس‌تان پرت شده باشد، ذهنتان در فکر یافتن راه‌حل است. وقفه های کوتاه به شما فرصتی برای استراحت می دهد و اجازه می دهد ذهن شما بر روی چیزهای سازنده تر تمرکز کند.

در فعالیت هایی که از آن لذت می برید شرکت کنید. برخی از فعالیت هایی که می تواند حواس شما را پرت کند عبارتند از:

  • یادگیری مهارت های آشپزی جدید یا پختن یک دستور پخت خوشمزه؛
  • شرکت در کلاس ورزشی مورد علاقه خود؛
  • شروع یک سرگرمی جدید مانند نقاشی؛
  • انجام کارهای داوطلبانه؛
  • گوش دادن به موسیقی؛
  • معاشرت با یک دوست صمیمی؛
  • مدیتیشن و یوگا.

هر یک از این فعالیت ها می تواند به آرامش ذهن شما کمک کند و حواس شما را پرت کند. در همان زمان، مغز شما ممکن است راه حل جدیدی پیدا کند.

2. نفس عمیق بکشید

شاید این عبارت فقط یک کلیشه باشد و شما آن را زیاد شنیده باشید، اما واقعا کار می کند. دفعه بعد که احساس خستگی کردید، چشمان خود را ببندید و نفس عمیقی بکشید. در اینجا نحوه تمرین تنفس عمیق آورده شده است:

  • یک مکان راحت برای نشستن و نشستن پیدا کنید.
  • گردن و شانه های خود را شل کنید؛
  • یک دست را روی قلب و دست دیگر را روی شکم قرار دهید.
  • از طریق بینی نفس بکشید و بیرون دهید و به نحوه حرکت قفسه سینه و شکم خود هنگام نفس کشیدن توجه کنید.

این تمرین به ظاهر ساده را 3 بار در روز و هر بار به مدت 5 دقیقه انجام دهید. نتیجه شما را شگفت زده خواهد کرد.

3. به موفقیت خود فکر کنید

وقتی بیش از حد فکر می کنید، تلفن همراه یا دفترچه یادداشت خود را بردارید و 5 دستاورد یا دستاورد هفته گذشته خود را یادداشت کنید. نیازی نیست به دستاوردهای بزرگ فکر کنید. این واقعیت که اتاق خود را مرتب کرده اید یا چند قدم برای پیاده روی برداشته اید نیز یک دستاورد محسوب می شود. بعد از اینکه تمام کارهایی که انجام داده اید را یادداشت کردید، به لیست نوشته شده خود نگاه کنید. این کارهای به ظاهر ساده و بی اهمیت می توانند به لیستی طولانی تبدیل شوند که حتی شما را شگفت زده خواهد کرد.

4. به این لحظه فکر کنید

آیا همیشه به گذشته فکر می کنید یا آینده؟ راه های زیادی برای زندگی کردن در حال حاضر وجود دارد، به عنوان مثال:

  • هر روز برای مدتی دستگاه های الکترونیکی را خاموش کنید و به جای پیمایش در رسانه های اجتماعی، کمی فعالیت بدنی انجام دهید.
  • با تمرکز کامل غذا بخورید. از غذاهای خوشمزه لذت ببرید و سعی کنید طعم و بوی هر لقمه را با تمام وجود تجربه کنید.
  • در طبیعت قدم بزنید و به هر چیزی که می بینید توجه کنید.

5. به جای اینکه زیاد فکر کنید، این کار را انجام دهید

گاهی اوقات دلیل فکر کردن و رویا دیدن این است که شما کاری برای حل مشکل انجام نداده اید. دفعه بعد که یک وسواس به شما برخورد کرد، راه حل هایی که ممکن است داشته باشید را بنویسید. این توانایی شما را برای برداشتن گام های عملی برای حل مشکل آزاد می کند.

6. خودتان را دوست داشته باشید

تمرکز بر اشتباهات گذشته می تواند شانس زندگی را از شما سلب کند. خودتان را به خاطر گذشته سرزنش نکنید. ترس ها و اشتباهات خود را بپذیرید. همه ما گاهی اوقات اشتباه می کنیم. این کاملا طبیعی است، پس خودتان را همانطور که هستید بپذیرید و دوست بدارید.

۷- از دیگران کمک بخواهید

شما مجبور نیستید همه مشکلات را به تنهایی تحمل کنید. کمک خواستن از دیگران و جستجوی مشاوره حرفه ای می تواند به شما کمک کند راه های بهتری برای مبارزه با عادات آزاردهنده پیدا کنید. بنابراین اگر فکر کردن بیش از حد بر سلامت شما تأثیر می گذارد، از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید.

شما بگو

تفکر کاملا طبیعی است، اما غرق شدن در افکار منفی و تفکری که ممکن است اتفاق نیفتد، به سلامت جسمی و روانی فرد آسیب می رساند. اضطراب ناشی از تفکر بیش از حد می تواند زندگی را کاملاً مختل کند. راه های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد که در این مقاله 7 مورد از مهمترین آنها را شرح داده ایم.

آیا تا به حال در فکر کردن بیش از حد مشکل داشته اید؟ اگر یکی از علائمی را که ذکر کردیم در خود یا اطرافیانتان دیده اید، چه کار کرده اید؟ آیا فکر می کنید مشکل بیش از حد فکر کردن قابل حل است؟ لطفا پیشنهادات و تجربیات خود را برای ما بنویسید.

منبع دیگر: Healthline

div:empty {display:none;}]]> زندگی گرانبهاترین دارایی انسان است

10000 تن

div:empty {display:none;}]]>

دلیل بی وفایی بسیاری از افراد در ازدواج یا طلاق این است که ما نمی دانیم چگونه با همسر یا شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنیم.

به این مجموعه صوتی گوش دهید و تاثیر آن را در زندگی مشترک خود احساس کنید.

7000 تن

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات تکمیلی