بهزیستی خود را بهبود بخشید – نگرش شما به سلامت چگونه می تواند کمک کند


لطفاً به این مطلب امتیاز دهید. این‌کار به بهبود ارائه مطالب کمک خواهد کرد.

سلامتی چیست؟

شما سلامتی را چگونه تعریف می کنید؟ آیا این حالت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است؟ آیا صرفاً عدم وجود بیماری یا ناتوانی است؟ یا سلامتی منبعی برای زندگی روزمره است نه هدف زندگی. یک مفهوم مثبت با تأکید بر منابع اجتماعی و شخصی و همچنین توانایی های فیزیکی؟

تعریف سلامتی دشوارتر از سلامت ضعیف است (که می توان آن را با وجود بیماری یکسان کرد) زیرا باید مفهومی مثبت تر از عدم وجود بیماری صرف را منتقل کند و یک منطقه متغیر بین سلامت و بیماری وجود دارد. سلامتی به وضوح مفهومی پیچیده و چند بعدی است. به هر حال، علیرغم تلاش های چشمگیر اپیدمیولوژیست ها، آماردانان حیاتی، دانشمندان علوم اجتماعی و اقتصاددانان سیاسی، سلامت تعریف ضعیفی دارد و اندازه گیری آن دشوار است. سلامت هر فرد تحت تأثیر عوامل زیادی از جمله مراقبت های پزشکی، شرایط اجتماعی و انتخاب های رفتاری شکل می گیرد.

مراقبت های بهداشتی

اگرچه این درست است که می گویند مراقبت های بهداشتی پیشگیری، درمان و مدیریت بیماری و حفظ سلامت روحی و جسمی است، اما از طریق خدمات ارائه شده توسط حرفه های پزشکی، پرستاری و بهداشتی وابسته، رفتارهای مرتبط با سلامت تحت تأثیر قرار می گیرند. ارزش‌های خودمان که با تربیت، به عنوان مثال، تجربه، شرکتی که نگه می‌داریم، با قدرت متقاعدکننده تبلیغات (اغلب قدرت رفتاری که می‌تواند به سلامتی آسیب بزند) و آموزش مؤثر سلامت تعیین می‌شود. افراد سالم قادرند تمام منابع جسمی، ذهنی و روحی خود را بسیج کنند تا شانس بقای خود را بهبود بخشند، زندگی شاد و پرباری داشته باشند و به افراد وابسته و جامعه منتفع شوند.

دستیابی و حفظ سلامتی یک فرآیند فعال است. سلامت طبیعی مبتنی بر پیشگیری و حفظ سلامت جسم و روان است. سلامتی در ایجاد تعادل بین این جنبه‌ها در بدن از طریق رژیمی متشکل از رژیم غذایی، ورزش و تنظیم احساسات است. هنگامی که توصیه های بهداشتی داده می شود، مورد دوم اغلب نادیده گرفته می شود، اما می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت جسمانی داشته باشد.

رژیم غذایی

هر روز، یا به نظر می رسد، تحقیقات جدید نشان می دهد که برخی از جنبه های سبک زندگی – فعالیت بدنی، رژیم غذایی، مصرف الکل و غیره. – بر سلامتی و طول عمر تأثیر می گذارد. آمادگی جسمانی سلامت جسمانی خوبی است و نتیجه ورزش منظم، رژیم غذایی و تغذیه مناسب و استراحت کافی برای ریکاوری بدنی است. رشته تغذیه همچنین به مطالعه غذاها و مکمل های تغذیه ای می پردازد که باعث بهبود عملکرد، ارتقای سلامت و درمان یا پیشگیری از بیماری می شوند، مانند فیبر غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ یا مکمل های ویتامین C برای تقویت دندان ها و لثه ها و بهبود عملکرد سیستم ایمنی. . هنگامی که ورزش می کنید، داشتن یک رژیم غذایی خوب برای اطمینان از اینکه بدن نسبت درستی از درشت مغذی ها را دارد و در عین حال ریزمغذی های کافی را تامین می کند، اهمیت بیشتری پیدا می کند. این برای کمک به بدن در روند ریکاوری پس از ورزش شدید است.

اگر می‌خواهید از طریق «رژیم غذایی» وزن کم کنید، آن را رژیم نخوانید، اول از همه – رژیم‌های موفق به آن چیزی که انجام می‌دهند «رژیم غذایی» نمی‌گویند. رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم برای حفظ وزن سالم مهم هستند. حتی افراد باسواد و باسواد گاهی اوقات دیدگاه های اشتباهی در مورد آنچه آنها را سالم نگه می دارد دارند، اغلب بر این باورند که ورزش منظم روزانه، حرکات منظم روده یا یک رژیم غذایی خاص به تنهایی برای حفظ سلامت آنها کافی است. علیرغم نظرات متناقض و همیشه در حال تغییر متخصصان پزشکی در مورد آنچه برای ما خوب است، یک جنبه از آنچه می خوریم و می نوشیم به طور مداوم مورد توافق همه است: یک رژیم غذایی متعادل.

یک رژیم متعادل شامل ترکیبی از انواع اصلی مواد مغذی (پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها، مواد معدنی و ویتامین ها) است. درست غذا خوردن به همان اندازه، اگر نگوییم بیشتر، به اندازه ورزش برای سلامتی مهم است. اگر نگران اضافه وزن هستید، نیازی به اضافه کردن استرس «رژیم غذایی» ندارید. بدون “کم چربی این” یا “کم کربوهیدرات آن”; فقط تغذیه سالم در وعده های کوچکتر، با کاهش وزن به عنوان یک عارضه جانبی رضایت بخش. با خوردن غذای واقعی در حد اعتدال، سلامت خود را بهبود بخشید. (به دلایل زیادی، همه افراد به راحتی دسترسی یا انگیزه‌ای برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل ندارند. با این حال، کسانی که رژیم غذایی متعادل دارند، سالم‌تر از کسانی هستند که این رژیم را ندارند.)

ورزش

ورزش بدنی برای حفظ آمادگی جسمانی و سلامت کلی (از جمله وزن سالم)، ساخت و حفظ استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و مفاصل سالم، ارتقای سلامت فیزیولوژیکی، کاهش خطرات جراحی و تقویت سیستم ایمنی مهم است. ورزش های هوازی مانند پیاده روی، دویدن و شنا، بر افزایش استقامت قلبی عروقی و تراکم عضلانی تمرکز دارند. ورزش های بی هوازی، مانند تمرین با وزنه یا دوی سرعت، توده عضلانی و قدرت را افزایش می دهد. استراحت و ریکاوری مناسب به اندازه ورزش برای سلامتی مهم است، در غیر این صورت بدن در حالت آسیب دائمی وجود دارد و بهبود نمی یابد یا به اندازه کافی با ورزش سازگار نمی شود. دو عامل فوق می توانند با اجبارهای روانی (اختلالات خوردن مانند پرخوری عصبی، بی اشتهایی و سایر بولیمیا)، اطلاعات نادرست، عدم سازماندهی یا بی انگیزگی در معرض خطر قرار گیرند.

از پزشک یا فیزیوتراپ خود بپرسید که چه تمرین هایی برای شما بهتر است. پزشک و/یا فیزیوتراپ شما ممکن است انواع خاصی از ورزش را بسته به وضعیت خاص شما توصیه کند. می توانید از ورزش برای تناسب اندام و انعطاف پذیر ماندن، بهبود تناسب اندام قلبی عروقی، افزایش دامنه حرکتی در مفاصل و کاهش وزن استفاده کنید. هرگز نباید آنقدر مشغول ورزش باشید. همیشه راهی برای انجام تمرینات ورزشی بدون توجه به جایی که هستید وجود دارد. یک یا شاید حتی دو مورد را از برنامه پرمشغله خود حذف کنید تا زمانی را آزاد کنید تا در برخی تمرینات و مقداری زمان «شما» قرار گیرد. یافتن یک شریک ورزشی یک استراتژی تمرینی رایج است.

احساسات

ممکن است در مورد فواید رژیم غذایی و ورزش و حالت تهوع شنیده باشید، اما ممکن است از تأثیری که احساسات شما می تواند بر سلامت جسمانی و در واقع طول عمر شما داشته باشد، آگاه نباشید. مانند سلامت جسمانی، سلامت روان نیز در هر مرحله از زندگی مهم است. سلامت روان روشی است که ما برای رویارویی با موقعیت های زندگی فکر می کنیم، احساس می کنیم و عمل می کنیم. استرس روانی طولانی مدت می تواند تأثیر منفی بر سلامتی داشته باشد، مانند تضعیف سیستم ایمنی.

کودکان به ویژه آسیب پذیر هستند. مراقبت و محافظت از سلامت روان کودک بخش عمده ای از کمک به رشد کودک به یک بزرگسال عادی و پذیرفته شده اجتماعی است. مشکلات روانی فقط یک مرحله گذرا نیستند. هنگامی که عوامل خاصی در زندگی یا محیط زندگی آنها رخ می دهد، کودکان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات سلامت روان هستند. مشکلات سلامت روان شامل افسردگی، اختلال دوقطبی (بیماری شیدایی- افسردگی)، اختلال کمبود توجه/بیش فعالی، اختلالات اضطرابی، اختلالات خوردن، اسکیزوفرنی و اختلالات سلوک است. هر کاری که می توانید انجام دهید تا خانه و جامعه ای امن و دوست داشتنی برای فرزندتان فراهم کنید، همچنین غذای مغذی، معاینات منظم سلامت، ایمن سازی و ورزش را انجام دهید. بسیاری از کودکان مشکلات سلامت روانی را تجربه می کنند که واقعی و دردناک است و می تواند شدید باشد. مشکلات سلامت روان حداقل یک نفر از هر پنج جوان را در هر زمان تحت تاثیر قرار می دهد. متأسفانه، حدود دو سوم از همه جوانان مبتلا به مشکلات سلامت روان کمک مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند. مشکلات سلامت روان می تواند منجر به شکست در مدرسه، سوء مصرف الکل یا سایر مواد مخدر، اختلاف خانوادگی، خشونت یا حتی خودکشی شود. علائم مختلف می تواند به یک مشکل احتمالی سلامت روان در یک کودک یا نوجوان اشاره کند. با پزشک، مشاور مدرسه یا سایر متخصصان بهداشت روان که برای ارزیابی اینکه آیا فرزند شما مشکل سلامت روانی دارد یا خیر، صحبت کنید.

احساسات خود را کنترل کنید. اگر راننده ای از سمت اشتباه از کنار شما عبور کرد یا از یک جاده فرعی جلوی شما خارج شد، از عصبانیت یا بوق نجوید. شما با بالا بردن فشار خونتان به کسی جز خودتان آسیب نمی رسانید. خشم با بیماری قلبی مرتبط است و تحقیقات نشان می‌دهد که سخت شدن رگ‌ها در افرادی که در آزمون‌های خصومت و خشم نمره بالایی می‌گیرند سریع‌تر اتفاق می‌افتد. در چنین مواقعی آرامش خود را حفظ کنید و بابت این کار به خود افتخار کنید. با دانستن اینکه چنین رانندگان پرخاشگری فقط فشار خون خود را بالا می برند، خیالتان راحت باشد. مسافران شما بیشتر تحت تاثیر “خونسردی” شما قرار می گیرند تا خلق و خوی شما.

اگر دائماً عجله دارید و احساس می کنید که هر ثانیه از زندگی شما مهم است، فقط کمی سرعت خود را کاهش دهید. بله، هر ثانیه مهم است، اما به مفهوم کیفیت زندگی فکر کنید. احساس خود را در زمانی که عجله دارید با احساسی که در زمانی که عجله ندارید مقایسه کنید. کدام احساس بهتری دارد؟ عجله در همه جا سطح استرس را افزایش می دهد. بدن سعی می کند با انجام برخی تنظیمات فیزیولوژیکی بر استرس غلبه کند. مدتی پس از کاهش سرعت، تنظیمات فیزیولوژیکی و علائم استرس به حالت عادی باز می گردند. اگر هرگز سرعت خود را کم نکنید، تنظیمات فیزیولوژیکی و علائم استرس ادامه می یابد. این ثبات پاسخ بدن است که اهمیت دارد. ممکن است دچار مشکلات جسمی، فیزیولوژیکی یا روانی شوید و نتوانید یک زندگی عادی داشته باشید. بسیاری از موارد استرس به نوعی به پول یا بهتر بگوییم کمبود آن مربوط می شود. چنین افرادی برای گذران زندگی یا به دست آوردن دارایی های مادی بیشتر تلاش می کنند. این ما را به بحث نهایی ما می رساند: نگرش.

رفتار – اخلاق

البته همیشه لذت بردن از ثمره کارمان خوب است. با این حال، گاهی اوقات به نظر می رسد هر کاری که می کنیم، کافی نیست که بتوانیم آن ماشین جدید یا آن تعطیلات را در خارج از کشور بخریم. پس معمولاً چه کار می کنیم؟ ما سخت تر، طولانی تر کار می کنیم. ما استرس را بر ذهن و بدن خود افزایش می دهیم. ما زمان کمتری را با خانواده و دوستانمان می گذرانیم. ما آدم‌های دوست‌داشتنی‌تری می‌شویم. اگر در این موقعیت قرار گرفتید، فقط یک لحظه بایستید و فکر کنید: آیا همه چیز ارزشش را دارد؟ هدف از زندگی چیست؟ مطمئناً شاد بودن است. اگر این فلسفه را بپذیرید که کیفیت واقعی زندگی در چیزهای مادی یافت نمی شود، احتمالاً شادتر خواهید بود. اگر خودتان را متقاعد کنید که کمتر می خواهید، کمتر نیاز خواهید داشت. اگر کمتر نیاز داشته باشید، راحت تر با زندگی کنار می آیید و شادتر و در نتیجه سالم تر خواهید بود. بودا این را “روشنگری” نامید. از “نگرش سالم” لذت ببرید. به جای ناتوانی های خود، روی توانایی های خود تمرکز کنید. به جای ناراضی بودن از چیزهایی که ندارید و احتمالا هرگز نخواهید داشت، با آنچه دارید خوشحال باشید.

اگر نمی‌توانید یک رژیم غذایی سالم، ورزش و کنترل عاطفی را تحمل کنید، اما واقعاً ترجیح می‌دهید غذاهای ناسالم بخورید، دائما مست باشید، دائماً تحت استرس باشید و مورد پسند دیگران قرار نگیرید، پس از زندگی‌تان تا زمانی که ادامه دارد لذت ببرید، اما بدانید که تجارت -off این است که احتمالاً زیاد دوام نخواهد آورد. اگر این را با کمال میل بپذیرید، خوشحال خواهید شد. در این فلسفه شایستگی وجود دارد که بهتر است زندگی کوتاه و شادی داشته باشیم تا زندگی طولانی و ناراحت.

نتیجه

سلامت فردی یا فردی تا حد زیادی ذهنی است. با این حال، برای بیشتر مردم و برای بسیاری از فرهنگ‌ها، سلامتی یک مفهوم فلسفی و ذهنی است که با رضایت مرتبط است و اغلب زمانی که همه چیز به خوبی پیش می‌رود، بدیهی تلقی می‌شود. شواهدی مبنی بر اینکه عوامل رفتاری مانند رژیم غذایی، فعالیت بدنی، سیگار کشیدن و استرس بر سلامت تأثیر می‌گذارند، بسیار زیاد است. به این ترتیب سلامت نه تنها با پیشرفت و به کارگیری علم بهداشت، بلکه با تلاش و انتخاب هوشمندانه سبک زندگی فرد و جامعه حفظ و ارتقا می یابد. شاید بهترین کاری که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید حفظ نگرش مثبت باشد. سلامت مطلوب را می توان به عنوان تعادل بین سلامت جسمی، عاطفی، اجتماعی، معنوی و فکری تعریف کرد. نگرش مثبت خود را حفظ کنید!

نکته مهم:

لطفا توجه فرمایید این مطالب صرفا جهت جمع آوری تمام مطالب در خصوص رژیم کتوژنیک است و توسط ربات از مقالات خارجی معتبر بصورت اتوماتیک ترجمه شده بنابراین ممکن است مشکلات داشته باشد. لذا می توانید در زیر همین مقاله اگر مشکلی وجود دارد کامنت بگذارید تا پاسخ داده شود.

البته در این سایت مقالات زیادی توسط دکتر روشن ضمیر متخصص تغذیه نوشته شده که پیشنهاد می کنیم حتما آنها را مطالعه بفرمایید به عنوان مثال مقاله زیر:
رژیم کتوژنیک



Source link