برای تقویت هوش جنین چه بخوریم و چه کنیم؟


معمولاً در عرض 28 روز پس از لقاح، مغز جنینی شروع به تشکیل می کند. خوردن مواد مغذی کافی در این دوران برای مادر بسیار مهم است، زیرا این موارد بر مغز و هوش کودک تأثیر می گذارد. آیا می دانید برای به دست آوردن جنین چه چیزی باید بخوریم؟ در این مقاله به این سوال پاسخ داده ایم.

عناصر ضروری برای بهبود هوش جنین

بهترین مواد مغذی برای رشد مغز و تقویت هوش کودک در دوران بارداری عبارتند از:

فولات و کولین از نقص احتمالی لوله عصبی جلوگیری می کنند.

این سوال که برای تقویت هوش جنین در دوران بارداری چه بخوریم ذهن شما را به خود مشغول کرده است؟ در ادامه مواد غذایی حاوی مواد مغذی ضروری برای مغز جنین را معرفی کردیم.

برای دریافت حکمت جنین چه باید بکنیم؟

1. تخم مرغ

مصرف تخم مرغ در دوران بارداری به رشد مغز کمک می کند و جنین را باهوش تر می کند. طبق تحقیقات، تخم مرغ حاوی مواد مغذی است که بدن به راحتی می تواند آنها را جذب کند. تخم مرغ سرشار از کولین (ویتامین B4)، اسیدهای چرب، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری و ترکیبات زیست فعال است که در رشد مغز کودک نقش دارند. زنان باردار می توانند روزی 2 تخم مرغ آب پز بخورند.

2. گوشت

خوردن گوشت در دوران بارداری رشد مغز نوزادان را تقویت می کند. گوشت سرشار از آهن، روی و ویتامین B12 است که برای رشد مغز ضروری است. روی معدنی بخشی از DNA کودک را تشکیل می دهد و به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می کند. کمبود این عنصر ضروری منجر به اختلال حافظه در کودک می شود. ویتامین B12 برای سلامت روان کودکان مفید است. در آن زمان گوشت حاوی نیاسین (ویتامین B3) است که عملکرد ذهنی کودک را بهبود می بخشد.

3. موز

موز سرشار از اسید فولیک است که یک عنصر ضروری در رشد مغز کودک در دوران بارداری است.

4. لبنیات

شیر و سایر محصولات لبنی مانند ماست و پنیر از مواد غذایی مهم در دوران بارداری هستند. شیر و محصولات لبنی سرشار از ید و سایر منابع پروتئینی هستند که برای رشد مغز کودک ضروری هستند. شیر همچنین حاوی کولین است که کودک را باهوش تر می کند.

طبق تحقیقات، کمبود ید در دوران بارداری به مغز جنین آسیب می رساند. کودکان مادران مبتلا به کمبود ید در دوران بارداری در خطر آسیب عصبی هستند.

5. اسفناج

اسفناج سرشار از ید و فولات است و نقش حیاتی در رشد مغز کودک دارد. طبق تحقیقات، اسفناج حاوی اسید فولیک است و کودکان را باهوش تر می کند. اسفناج همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است. اسیدهای چرب امگا 3 و آهن در بهبود توانایی شناختی کودکان موثر است.

6. ماهی

ماهی هایی مانند سالمون و تن منبع غنی کولین هستند و استفاده از آنها برای رشد مغز کودک بسیار مفید است. همچنین ماهی حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است. یکی از اسیدهای چرب امگا 3، دوکوزاهگزانوئیک اسید، برای رشد سیستم عصبی کودک ضروری است. این نوع اسید چرب همچنین مسئول رشد ساختار و عملکرد مغز جنین است.

زنان باردار باید ماهی کاملا پخته بخورند.

7. لوبیا

سبزیجاتی مانند لوبیا قرمز، سویا، نخود و آجیل نیز سرشار از آهن، آنتی اکسیدان ها و فولات هستند که باعث باهوشی نوزاد می شود. حبوبات منبع غنی پروتئین برای مغز کودک هستند. طبق تحقیقات انجام شده، رژیم غذایی کم پروتئین در دوران بارداری می تواند باعث اختلال در حافظه کودک شود.

8. توت ها

انواع توت ها، انواع توت ها، انواع توت ها و توت های سبز به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی ضروری مانند فولات و ویتامین B6، ابر غذاها نامیده می شوند و برای رشد مغز کودک مفید نیستند.

9. غلات کامل

جو، برنج قهوه ای، گندم کامل و سایر غلات سرشار از پروتئین، آهن و ویتامین B6 هستند. این مواد برای رشد مغز جنین مفید هستند.

10. نارنجی

در دوران بارداری باید مواد معدنی دیگری مانند سلنیوم، مس، منیزیم و ویتامین های C و E مصرف کنید. طبق تحقیقات، کمبود ویتامین C در رژیم غذایی بر عملکرد شناختی کودک تأثیر منفی می گذارد. پرتقال میوه ای سرشار از ویتامین C است و برای رشد مغز مفید است.

11. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع عالی آنتی اکسیدان هایی مانند C و E، کولین، فولات و منیزیم است و نقش حیاتی در رشد مغز کودک دارد.

12. سبزیجات با برگ های سبز

سبزیجات برگ سبز مانند کلم بروکلی، کلم، کاهو و کلم حاوی تعداد زیادی ترکیبات زیست فعال هستند که به رشد توانایی های شناختی کودک کمک می کنند. بنابراین زنان باردار باید این نوع سبزی را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

13. گیاه تخم مرغ

بادمجان سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند مس، منیزیم و ویتامین های B و C است. بنابراین استفاده از این غذاها در دوران بارداری باعث تقویت هوش جنین می شود.

14. آووکادو

آووکادو منبعی غنی از ویتامین های C و B است و حاوی مواد مغذی ضروری مانند آهن، منیزیم و فولات است و به رشد مغز کودک کمک می کند.

15. آجیل و دانه ها

گردو، پسته، تخمه آفتابگردان، دانه کتان، دانه چیا و دانه کدو تنبل و آجیل سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 هستند و در تقویت هوش جنینی مفید هستند.

16. شکلات تلخ

طبق تحقیقات، شکلات تلخ منبع عالی آهن، مس، منیزیم و روی است که در دوران بارداری باعث رشد مغز جنین می شود. زنان باردار می توانند 1 تا 2 شکلات تلخ در روز بخورند. بله، خوردن شکلات بسیار تلخ به دلیل داشتن کافئین می تواند برای جنین مضر باشد و نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

اقدامات لازم برای تقویت هوش جنین

زمان بارداری به خصوص رشد لوله عصبی و رشد مغز جنین بسیار مهم است و زنان باردار باید در رژیم غذایی خود بسیار دقت کنند تا نوزادی سالم به دنیا بیاورند. البته برای تولد نوزادی سالم و باهوش باید به مسائل دیگری مانند بازی های ساده در دوران بارداری نیز توجه کرد.

1. ورزش مناسب در دوران بارداری

ورزش باعث افزایش جریان خون در رحم و تغذیه بهتر جنین می شود. همچنین ورزش باعث ترشح هورمون اندورفین می شود که تاثیر مثبتی بر رشد مغز جنین دارد.

2. از نور خورشید بهره مند شوید

ویتامین D برای رشد استخوان ها و قلب نوزاد ضروری است و برخی معتقدند که بین کمبود این ویتامین در زنان باردار و ایجاد اوتیسم در نوزاد ارتباط وجود دارد.

3. از اعمال مضر خودداری کنید

مصرف الکل، مواد مخدر، نیکوتین و کافئین عواقب جدی برای رشد بدن و مغز جنین دارد. بنابراین زنان باردار هرگز نباید از این مواد استفاده کنند.

4. صحبت با کودک

جنین تا هفته بیستم صداها را می شنود و در هفته بیست و پنجم سیستم شنوایی نوزاد به طور کامل شکل می گیرد و می تواند صدای مادرش را بشنود و آن را از سایر صداها تشخیص دهد. بنابراین، زنان باردار می توانند با او صحبت کنند، آواز بخوانند یا بخوانند تا خرد او را تقویت کنند. این اقدامات منجر به رشد بهتر مغز جنین می شود.

5. ماساژ شکم برای رفع اضطراب

جنین می تواند ماساژ شکم مادر را حس کند. بنابراین وقتی زنان باردار شکم خود را ماساژ می دهند، مغز جنین تحریک می شود و فعالیت جنین در پاسخ به این تحریک افزایش می یابد. از سوی دیگر، اضطراب رشد مغز کودک را مختل می کند و باعث زایمان زودرس می شود. برای اینکه بدن و مغز جنین به درستی کار کند، بارداری مادر باید کامل شود. ماساژ شکم یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن اضطراب است.

6. پیشگیری از بیماری و دوری از مواد سمی

قرار گرفتن در معرض مواد سمی مانند سرب، کادمیوم، جیوه، پلی کلر بی فنیل و آفت کش ها تاثیر مخربی بر مغز جنین می گذارد. غذاهای دریایی صید شده در آب های آلوده دارای این مواد سمی هستند. بنابراین زنان باردار باید از خوردن ماهی هایی مانند شاه ماهی خالدار، اره ماهی و سایر ماهی های بزرگ دریایی خودداری کنند.

عفونت همچنین تأثیر مخربی بر رشد مغز کودک دارد. بیماری هایی مانند سرخجه و انگل توکسوپلاسما (این حیوان معمولا در مدفوع گربه یافت می شود) نیز به مغز نوزاد آسیب می رساند. بنابراین، زنان باردار باید از نوزادان و گربه های بیمار خودداری کنند.

آخرین کلمه

زنان باردار برای تقویت هوش جنین و افزایش شانس به دنیا آوردن نوزاد باهوش باید مراقب تمام مسائل بهداشتی خود باشند. چه نکات دیگری را می دانید؟ اگر آنها را با ما به اشتراک بگذارید خوشحال خواهیم شد.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر div: خالی {نمایش: هیچ؛}. Chetor__product__box> .row> .col-md-4 {text-align: center}]]> این کتاب.