برای تقویت حافظه کودکان چه بخوریم; این 12 غذا را نادیده بگیرید


تغذیه نقش حیاتی در رشد مغز کودکان دارد. به همین دلیل، باید بدانید که برای بهبود حافظه کودکان چه چیزی بهتر است بخورند. تغذیه نقش حیاتی در رشد اولیه، تمرکز و یادگیری دارد. در ادامه نقش تغذیه در رشد مغز را توضیح می دهیم و مغذی ترین غذاها را برای کودکان ارائه می دهیم. با ما همراه باشید تا با میان وعده ها، صبحانه و میان وعده هایی که برای تقویت حافظه مفید هستند آشنا شوید.

نقش تغذیه در رشد مغز و رشد حافظه چیست؟

رشد قابل توجه مغز در چند سال اول زندگی کودک اتفاق می افتد. در واقع مغز کودک تا 2 سالگی به 80 درصد وزن یک بزرگسال می رسد. همه مواد مغذی بر رشد و عملکرد مغز تأثیر می گذارند، اما طبق یک مطالعه در سال 2017، این مواد مغذی برای رشد اولیه مغز ضروری هستند:

3 سال اول زندگی کودک برای رشد مغز بسیار مهم است. اگر مغز در این مدت نتواند به مواد مغذی کافی دسترسی پیدا کند و رشد کافی نداشته باشد، می تواند منجر به اختلالات یادگیری طولانی مدت، سلامت روان در سنین بالا و عملکرد کاری شود.

تغذیه یکی از مهم ترین راه های تقویت حافظه در ابتدای رشد مغز است، اما حمایت اجتماعی و وابستگی برای کاهش درد و التهاب نیز تا حدودی تاثیر دارد. البته خوردن ممکن است بر رفتار و تمرکز کودکان تأثیر بگذارد. طبق تحقیقات، غذاهای غنی از چربی های کم چرب و اشباع شده می توانند خطر ابتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) را افزایش دهند.

کودکان برای تقویت حافظه چه بخورند؟

1. تخم مرغ

تخم مرغ یکی از غذاهای مغذی محسوب می شود که غذای مورد علاقه بسیاری از کودکان است. این غذاها سرشار از مواد مغذی ضروری برای رشد مغز هستند، از جمله:

طبق تحقیقات، مصرف کولین در 1000 روز اول زندگی کودک می تواند منجر به رشد مغز و محافظت از سلول های مغز در برابر آسیب شود. نیاز بیشتر مردم به کولین با خوردن تخم مرغ تامین می شود. یک زرده تخم مرغ بزرگ حاوی 125 میلی گرم کولین است که نیمی از نیاز روزانه کودکان 4 تا 8 ساله را تامین می کند.

بهتر است کودک شما برای صبحانه یک تخم مرغ آب پز یا شام و ناهار یک املت با سبزیجات بخورد.

2. توت ها

توت ها حاوی یک ماده گیاهی بسیار مفید به نام آنتوسیانین هستند. این ترکیب اثرات مفید مختلفی بر روی مغز دارد. مصرف توت ها می تواند جریان خون به مغز را افزایش دهد، اثرات ضد التهابی داشته باشد و تشکیل سلول های عصبی جدید و سایر پروتئین هایی که در یادگیری و حافظه نقش دارند را تقویت کند.

چندین مطالعه مختلف تأثیر مثبت توت بر عملکرد مغز کودکان را نشان داده است. به عنوان مثال، در مطالعه‌ای که شامل 14 کودک 7 تا 10 ساله بود، کودکانی که 200 گرم نوشیدنی خشک یا توت خورده بودند، کلمات را بهتر به خاطر می‌آوردند.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که مصرف کم توت ها و سایر میوه ها و سبزیجات منجر به عقب ماندگی ذهنی در کودکان 8-6 ساله می شود.

3. غذاهای دریایی

غذاهای دریایی منبع غنی از مواد مغذی و حاوی چربی های امگا 3، ید و روی هستند که برای عملکرد مغز ضروری هستند. به عنوان مثال، بدن برای تولید و توسعه سلول های عصبی به روی نیاز دارد و چربی های امگا 3 برای عملکرد طبیعی مغز مورد نیاز است. همچنین بدن برای تولید هورمون های تیروئید که از عوامل مهم رشد مغز هستند به ید نیاز دارد.

مطالعات متعددی ارتباط بین استفاده از حیوانات دریایی و عملکرد ذهنی بهتر در کودکان و نوجوانان را تایید کرده است. در واقع، خوردن ماهی منجر به نتایج IQ بهتر و عملکرد بهتر در مدرسه می شود. علاوه بر این، کمبود چربی های امگا 3 در خون می تواند اثرات جدی بر عملکرد مغز کودکان داشته باشد.

به دلیل آلاینده های جیوه مانندی که در دیگر جانوران دریایی تجمع می کنند، خوردن بیش از حد ماهی می تواند بر عملکرد مغز تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل، بهتر است از غذاهای دریایی کم جیوه مانند صدف، میگو، ماهی قزل آلا، ماهی قزل آلا و شاه ماهی استفاده کنید.

می توانید از ماهی سالمون یا ماهی تن در انواع غذاها و ساندویچ ها استفاده کنید. ماهی کباب نیز یک راه عالی برای افزودن به غذای کودک است.

4. سبزیجات با برگ های سبز

متقاعد کردن فرزندتان به خوردن سبزیجات برگدار ممکن است آسان نباشد، اما ارزشش را دارد. این سبزیجات مغذی برای سلامت مغز کودک شما مهم هستند. سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، کلم پیچ و کاهو حاوی ترکیباتی مانند فولات، فلاونوئید، کاروتنوئید و ویتامین های E و K1 هستند که از مغز محافظت می کنند.

طبق تحقیقات، کودکانی که فولات کافی می خورند، عملکرد ذهنی بهتری نسبت به کودکانی دارند که از فولات کافی محروم هستند. علاوه بر بهبود عملکرد مغز، کاروتنوئید در شبکیه چشم تجمع می یابد و بینایی را بهبود می بخشد.

5. جد

کاکائو و فرآورده های کاکائو یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی هستند. این ترکیبات می توانند التهاب را کاهش داده و از مغز محافظت کنند، بنابراین به سلامت مغز کمک می کنند. کاکائو جریان خون به مغز را افزایش می دهد و پردازش بینایی را بهبود می بخشد. این باعث بهبود عملکرد ذهنی در برخی از حرفه ها و حتی در بزرگسالان می شود.

6. نارنجی

پرتقال یکی از محبوب ترین مرکبات است و به دلیل طعم لذیذش یکی از میوه های مورد علاقه کودکان به حساب می آید. افزودن پرتقال به رژیم غذایی کودک نه تنها سلامت کلی او را بهبود می بخشد، بلکه در تقویت حافظه و سلامت روان او نیز نقش دارد.

طبق تحقیقات، پرتقال و آب پرتقال می توانند به عملکرد سلول های عصبی و افزایش جریان خون به مغز کمک کنند. پرتقال سرشار از ویتامین C است که نقش کلیدی در رشد مغز و تولید انتقال دهنده های عصبی دارد.

حتی بزرگسالانی که سطح ویتامین C کافی دارند می‌توانند در فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز، حافظه، توجه، قضاوت سریع و قضاوت دارند برتر باشند.

7. ماست

تشویق کودکان به خوردن ماست در وعده صبحانه یا میان وعده، راهی عالی برای تقویت حافظه آنهاست. محصولات لبنی مانند ماست منبع غنی ید هستند، بدنی که برای رشد مغز و عملکرد صحیح ذهنی لازم است.

کودکانی که ید کافی دریافت نمی کنند بیشتر در معرض خطر زوال عقل هستند. کمبود ید بیشتر در زنان باردار و کودکان به ویژه در مناطق فقیرنشین شایع است. ماست علاوه بر تامین ید لازم، سرشار از منابع دیگری مانند پروتئین، روی، ویتامین B12 و سلنیوم است.

صبحانه نقش مهمی در سلامت روانی و عاطفی کودکان دارد. مغز کودکان بیشتر از بزرگسالان به گلوکز نیاز دارد. به همین دلیل، خوردن صبحانه غنی از مواد مغزی مانند ماست و انواع توت ها، کاکائو، تخمه کدو تنبل، جو، آجیل و موز می تواند نقش مهمی در سلامت مغز کودک داشته باشد.

8. غذاهای غنی از آهن

کمبود آهن یکی از شایع ترین مشکلات در جهان است که بیشتر در کودکان شایع است. کاهش سطح آهن در خون می تواند بر رشد ذهنی و یادگیری کودکان تأثیر بگذارد. کمبود آهن همچنین با اختلال کم توجهی بیش فعالی یا ADHD همراه است.

برای جلوگیری از کمبود آهن، باید غذاهای آهنی را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید. این غذاها عبارتند از:

  • گوشت قرمز، مرغ، غذاهای دریایی؛
  • انواع لوبیا؛
  • اسفناج

بدن آهن هِم موجود در غذاهای گوشتی را بهتر از آهن غیرهم موجود در غذاهای گیاهی جذب می کند.

کودک شما باید یک رژیم غذایی متعادل از منابع آهن و غیر آهن داشته باشد. افزودن ویتامین C به سایر غذاهای غنی از آهن نیز می تواند جذب آن را افزایش دهد. به عنوان مثال، می توانید آب لیمو را به سالاد اسفناج اضافه کنید.

9. آجیل و دانه ها

آجیل و دانه ها همچنین سرشار از مواد مغذی و سرشار از مواد مغذی برای مغز هستند، از جمله:

  • ویتامین E؛
  • فلز روی؛
  • فولات؛
  • وجود دارد؛
  • پروتئین.

بر اساس تحقیقات انجام شده، مغز چربی ها، پروتئین ها و فیبرهای ضروری را به رژیم غذایی کودکان اضافه می کند و کیفیت غذا را بهبود می بخشد که روابط مهمی برای یادگیری و تقویت حافظه دارد.

10. لوبیا و خلایق

لوبیاها و حبوبات حاوی روی هستند که نقش کلیدی در رشد مغز و رشد طبیعی کودکان دارد. 1 لیوان عدس پخته حاوی 2.52 میلی گرم روی است که نیمی از نیاز روزانه کودکان 4 تا 8 ساله است. از لوبیا می توان در انواع سوپ، خورش و سوپ استفاده کرد. نرمی لوبیا قرمز آن را برای کودکان خردسال ایده آل می کند.

11. دو سر

حلیم‌فرنگی با جو یکی از غذاهای کم‌شکر است که می‌تواند مهارت‌های ذهنی را بهبود بخشد. حلیم‌پرنگی که با جو سبوس‌دار و کره بادام‌زمینی یا آجیل بوداده تهیه می‌شود، می‌تواند یک رژیم غذایی متعادل برای کودکان باشد. کودکانی که به آجیل حساسیت دارند می توانند از تخم مرغ یا ماست به عنوان منبع پروتئین برای رسیدن به قند خون متعادل استفاده کنند.

صبحانه مناسب برای کودکان پیش دبستانی

کودکان می توانند قبل از مدرسه این صبحانه را بخورند تا بتوانند تمرکز و کار ذهنی داشته باشند:

  • تخم مرغ آب پز یا آب پز نیمی از نان غلات کامل؛
  • جو حلیم و کره بادام زمینی یا توت ها؛
  • نوشیدنی از اسفناج، ماست یونانی، زغال اخته و سیب؛
  • نان سبوس دار با ماهی سالمون و آووکادو.

بهترین غذا برای تقویت حافظه هنگام مطالعه

داشتن یک رژیم غذایی متعادل در حین مطالعه می تواند سطح قند خون را کنترل کرده و تمرکز را بهبود بخشد. این میان وعده ها برای یادگیری کودکان ایده آل هستند:

  • هویج و هوموس (تهیه شده از نخود خرد شده)؛
  • آووکادو و نان جو آسیاب شده؛
  • یک وعده غذایی پروتئین ساخته شده با جو، پودر کاکائو و کره آجیل؛
  • میان وعده ای متشکل از آجیل خام، دانه ها و نارگیل.

سوالات متداول

1. آیا تغذیه در تقویت حافظه کودکان موثر است؟

آره. تحقیقات علمی این موضوع را تایید کرده است. تغذیه و تنقلات به خصوص در 3 سال اول زندگی نقش مهمی در رشد مغز، تقویت هوش و توانایی یادگیری کودک دارد.

2. بهترین غذا برای تقویت هوش کودکان چیست؟

تخم مرغ، انواع توت ها، غذاهای دریایی و سبزیجات برگ دار بهترین غذاها برای رشد هوش و حافظه کودک شما هستند. بهتر است پرتقال، ماست، لوبیا و عدس، غذاهای غنی از آهن و غذاهای اجدادی را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

آخرین کلمه

اگر می خواهید بدانید برای تقویت حافظه کودکان چه می توانید بخورید، باید از یک رژیم غذایی متعادل و سالم پیروی کنید تا سلامت و رشد ذهنی کودک ممکن شود. طبق تحقیقات انجام شده، غذاهای ذکر شده در این مقاله می توانند نقش مهمی در عملکرد مغز و رشد ذهنی داشته باشند. استفاده از این مواد به جای تنقلات و غذاهای شیرین یا چرب تاثیرات قابل توجه و طولانی مدتی بر ذهن کودک شما خواهد داشت.

هشدار! این مقاله فقط جنبه آموزشی دارد و در صورت تمایل به استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات اضافی div: خالی {نمایش: هیچ؛}]]>

راه های به خاطر سپردن اطلاعات و بازیابی به موقع آنها

10000 تن