ایا قهوه واقعا از رشد شما جلوگیری میکنه؟


قهوه یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی های کافئین دار در جهان است. این تا حد زیادی به دلیل اثرات انرژی زا و همچنین طعم و عطر عالی آن است.

در واقع، بزرگسالان ۱۸ تا ۶۵ ساله ایالات متحده بیش از هر نوشیدنی کافئین دار دیگر، از جمله نوشیدنی های انرژی زا، چای و نوشابه، قهوه می نوشند. در میان نوجوانان، قهوه بعد از نوشیدنی های انرژی زا دومین نوشیدنی کافئین دار مصرفی است.۱).

بر این اساس، بحث‌های زیادی در مورد اینکه آیا قهوه برای نوجوانان بی‌خطر است وجود دارد، زیرا اعتقاد بر این است که در رشد و تکامل استخوان‌ها اختلال ایجاد می‌کند.

این مقاله بر اساس شواهد، بررسی می‌کند که آیا قهوه رشد شما را متوقف می‌کند و نوجوانان چقدر می‌توانند با خیال راحت قهوه مصرف کنند.

برای مدتی به نوجوانان در حال رشد هشدار داده می شد که نوشیدن قهوه رشد آنها را متوقف می کند.

با این حال، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه نوشیدن قهوه بر قد تأثیری دارد، وجود ندارد.

یک مطالعه ۸۱ زن ۱۸-۱۲ ساله را به مدت شش سال مورد بررسی قرار داد. هیچ تفاوتی در سلامت استخوان‌ها بین افرادی که بالاترین مصرف روزانه کافئین را داشتند در مقایسه با افرادی که کمترین میزان کافئین را داشتند، مشاهده نشد.۲).

منشا دقیق این افسانه ناشناخته است، اما تصور می شود که ارتباطی با کافئین طبیعی موجود در قهوه داشته باشد.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که بین مصرف کافئین و کاهش جذب کلسیم، که برای استحکام و سلامت استخوان ها لازم است، ارتباط وجود دارد.۳، ۴، ۵، ۶).

بنابراین، هشدار دادن به پسران نوجوان از نوشیدن قهوه از ترس اینکه مانع از رشد کامل استخوان‌هایشان شود، دور از ذهن نبود.

با این حال، کاهش جذب کلسیم مرتبط با مصرف کافئین به قدری ناچیز است که می توان با افزودن ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری شیر به هر ۶ اونس (۱۸۰ میلی لیتر) فنجان قهوه که می نوشید، آن را جبران کرد.۷).

احتمالاً به همین دلیل است که نوشیدن قهوه با کوتاه قدی مرتبط نیست (۸، ۹).

خلاصه

کافئین موجود در قهوه ممکن است کمی جذب کلسیم را کاهش دهد که ممکن است در رشد استخوان در نوجوانان اختلال ایجاد کند. با این حال، شواهدی وجود ندارد که رشد و قد را با مصرف قهوه مرتبط کند.

قهوه رشد را متوقف نمی کند، اما می تواند از راه های دیگر به سلامت آسیب برساند.

قهوه می تواند خواب را مختل کند

کافئین موجود در قهوه می تواند به طور موقت هوشیاری و انرژی را افزایش دهد، اما می تواند خواب را نیز مختل کند.

در بدن یک فرد جوان بسیار بیشتر از بزرگسالان باقی می ماند، بنابراین اثرات آن مدت بیشتری طول می کشد تا از بین برود.

یک مطالعه دو هفته ای بر روی ۱۹۱ دانش آموز راهنمایی، الگوهای خواب و مصرف غذاها و نوشیدنی های کافئین دار را مورد بررسی قرار داد. دریافت کافئین بین ۰ تا ۸۰۰ میلی گرم در روز بود. (۱۰).

مصرف بیشتر کافئین با کاهش یا اختلال خواب شبانه و افزایش خواب آلودگی در روز همراه است.۱۰).

علاوه بر این، نوجوانان کم خواب احتمالاً عملکرد تحصیلی ضعیفی دارند و غذاهایی با قند و کالری بالاتر می خورند که عامل چاقی در دوران کودکی است.۱۱، ۱۲).

برخی از نوشیدنی های قهوه سرشار از قند هستند

بسیاری از نوشیدنی های محبوب قهوه حاوی مقادیر قابل توجهی قند اضافه شده به شکل شربت شکر طعم دار، خامه فرم گرفته و شکلات رنده شده هستند.

قند اضافه شده نسبت به قندی که به طور طبیعی در غذاهای کامل یافت می شود، باعث افزایش سطح قند خون می شود. به این دلیل که میوه ها و سبزیجات سرشار از قند حاوی فیبر و سایر مواد مغذی مفید هستند که نوسانات قند خون را تعدیل می کنند.

مصرف بیش از حد قندهای افزوده شده می تواند منجر به چاقی، بیماری قلبی و بسیاری دیگر از مشکلات سلامتی شود.۱۳، ۱۴، ۱۵).

به همین دلیل، انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که کودکان بیش از ۶ قاشق چایخوری (یا حدود ۲۵ گرم) شکر اضافه شده در روز مصرف نکنند.۱۵).

برخی از این نوشیدنی‌های قهوه شیرین می‌توانند حاوی بیش از ۶۶ گرم قند افزوده و حاوی نزدیک به ۵۰۰ کالری باشند.۱۶).

خلاصه

نوجوانانی که کافئین بیشتری مصرف می کنند، ممکن است شب ها کمتر بخوابند، که می تواند منجر به نمرات ضعیف و افزایش میل به غذاهای شیرین و پر کالری شود. علاوه بر این، قندهای اضافه شده در بسیاری از نوشیدنی های قهوه محبوب می تواند باعث مشکلات سلامتی بیشتری شود.

قهوه حاوی چندین ماده است که با فواید بسیاری برای سلامتی همراه است.

این اجزای مفید عبارتند از:

  • کافئین: کافئین که مسئول اثر محرک قهوه است، می تواند عملکرد ورزش را بهبود بخشد. همچنین با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است (۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰).
  • اسید کلروژنیک: این ترکیب به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از سلول های بدن شما در برابر آسیب محافظت می کند. همچنین ممکن است در مدیریت وزن نقش داشته باشد (۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴).
  • دیترپن ها: این گروه از ترکیبات دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی هستند. مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که دیترپن ها ممکن است خواص ضد سرطانی نیز داشته باشند.۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸).
  • مثلثی: مطالعات روی موش های دیابتی نشان می دهد که تریگونلین سطح قند خون را کاهش می دهد و آسیب عصبی مرتبط با دیابت کنترل نشده را بهبود می بخشد.۲۹، ۳۰، ۳۱).

علاوه بر این، بررسی ۲۰۱ مطالعه نشان داد که نوشیدن قهوه با کاهش خطر ابتلا به سرطان، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، بیماری کبد و بیماری کلیوی مرتبط است.۳۲).

اگرچه این نتایج امیدوارکننده است، اما این نتایج مشاهده‌ای هستند، به این معنی که محققان نمی‌توانند ثابت کنند که قهوه باعث این اثرات شده است. این قدرت بازبینی را محدود می کند (۳۲).

خلاصه

قهوه حاوی اجزای مختلفی است که برای سلامتی مفید است. مطالعات مشاهده ای نشان می دهد که ارتباط مثبتی بین نوشیدن قهوه و کاهش خطر ابتلا به بیماری وجود دارد.

بزرگسالان می توانند با خیال راحت تا ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف کنند.۳۳، ۳۴).

این معادل چهار تا پنج فنجان ۸ اونس (۲۴۰ میلی لیتر) قهوه است.

با این حال، توصیه ها برای سایر جمعیت ها، از جمله کودکان و زنان باردار، که بسیار حساس تر به اثرات کافئین هستند، متفاوت است.

علاوه بر این، این توصیه ها در مورد کافئین از همه منابع – نه فقط قهوه – اعمال می شود.

کافئین همچنین در چای، نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات وجود دارد.

نوجوانان و بزرگسالان جوان تر

دولت ایالات متحده هیچ توصیه ای برای مصرف کافئین در کودکان ندارد، اگرچه آکادمی اطفال آمریکا حد مجاز ۱۰۰ میلی گرم در روز را توصیه می کند. این معادل حدود یک فنجان ۸ اونس قهوه برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله است.

بهداشت کانادا محدودیت های زیر کافئین را برای کودکان و بزرگسالان توصیه می کند:۳۵):

  • ۴-۶ سال: ۴۵ میلی گرم در روز
  • ۷-۹ سال: ۶۲.۵ میلی گرم در روز
  • ۱۰-۱۲ سال: ۸۵ میلی گرم در روز
  • ۱۲-۱۸ سال: ۲.۵ میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن در روز

زنان حامله

سازمان غذا و داروی ایالات متحده و بهداشت کانادا توصیه می کنند که زنانی که در دوران شیردهی، بارداری یا تلاش برای باردار شدن هستند، مصرف کافئین خود را به ۳۰۰ میلی گرم در روز محدود کنند.۳۵، ۳۶).

این معادل حدود ۲-۳ فنجان در روز است.

مصرف بیش از ۳۰۰ میلی گرم کافئین در روز با خطر بیشتر سقط جنین و وزن کم هنگام تولد همراه است.۳۷، ۳۸).

خلاصه

بزرگسالان می توانند با خیال راحت چهار تا پنج فنجان ۸ اونس قهوه در روز مصرف کنند. به دلیل تفاوت در متابولیسم، کودکان و زنان باردار باید کمتر مصرف کنند.

قد بدن شما تا حد زیادی توسط ژن های شما تعیین می شود، اگرچه رژیم غذایی ناکافی و سوء تغذیه می تواند رشد را در کودکان متوقف کند.۳۹، ۴۰).

با این حال، می‌توانید با تغذیه مناسب و ورزش، به‌ویژه در سال‌های نوجوانی، از بیماری‌های استخوانی و شکستگی‌های بعدی در زندگی پیشگیری کنید.

اکثر مردم در اواخر نوجوانی تا اوایل دهه بیست به اوج قدرت استخوانی خود می‌رسند و نوجوانی را به بهترین زمان برای ایجاد چارچوبی برای استخوان‌های قوی تبدیل می‌کند.۴۱).

غذا خوردن

کلسیم و ویتامین D دو ماده مغذی مهم برای سلامت استخوان ها هستند.

ویتامین D به بدن کمک می کند تا کلسیم را جذب کند که از ساختار و عملکرد استخوان پشتیبانی می کند. در واقع، ۹۹ درصد از ذخایر کلسیم بدن شما در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود.۴۲).

کلسیم در بسیاری از غذاها یافت می شود، اما رایج ترین منابع شامل شیر و سایر محصولات لبنی است.

تعداد کمی از غذاها به طور طبیعی حاوی سطوح بالایی از ویتامین D هستند، اما بسیاری از غذاها از جمله آب پرتقال، شیر، ماست و غلات صبحانه با آن غنی شده اند.۴۳).

هنگامی که پوست شما در معرض نور خورشید قرار می گیرد، ویتامین D می تواند به طور طبیعی در بدن شما تولید شود.

آموزش مقاومتی

وقتی وزنه بلند می کنید، به عضلات خود فشار وارد می کنید. ماهیچه‌های شما با بزرگ‌تر شدن و قوی‌تر شدن با این استرس سازگار می‌شوند.

با این حال، اگر به عضلات خود فشار نیاورید، آنها دلیلی برای تغییر ندارند و یا قدرت و اندازه خود را حفظ می کنند یا وزن خود را کاهش می دهند.

در مورد استخوان ها هم همینطور. وزنه زدن به استخوان‌های شما فشار وارد می‌کند و آنها را قوی‌تر می‌کند و در برابر شکستگی مقاوم‌تر می‌شوند.

کودکان در سنین مدرسه می توانند با استفاده از وزنه های آزاد، دستگاه های وزنه برداری، لوله های الاستیک یا وزن بدن خود، تمرینات قدرتی را با خیال راحت انجام دهند.۴۴، ۴۵، ۴۶).

خلاصه

قد شما تا حد زیادی توسط ژن های شما تعیین می شود که نمی توانید آنها را کنترل کنید. با این حال، می توانید سلامت استخوان های خود را با اتخاذ عادات غذایی خوب و سبک زندگی بهینه کنید.

قهوه از دیرباز با کوتاه قدی در نوجوانان مرتبط بوده است، اما هیچ مدرکی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

با این حال، این بدان معنا نیست که نوجوانان باید به طور منظم قهوه بنوشند. قهوه بیش از حد می تواند خواب را مختل کند و بسیاری از نوشیدنی های قهوه محبوب می توانند حاوی قند افزوده بالایی باشند که می تواند باعث مشکلات سلامتی شود.

با این حال، اگر از محدودیت های توصیه شده کافئین پیروی کنید، قهوه ایمن و حتی مفید است.

و در حالی که ممکن است نتوانید قد خود را کنترل کنید، می توانید استخوان های خود را با یک رژیم غذایی سالم و ورزش روتین تقویت کنید.



Source link