اسیدهای آمینه نارگیل: آیا این جایگزین مناسب سس سویا است؟


سس سویا یک سس چاشنی و چاشنی محبوب به خصوص در غذاهای چینی و ژاپنی است، اما ممکن است برای همه برنامه های رژیم غذایی مناسب نباشد.

اگر رژیم غذایی خود را برای کاهش نمک، اجتناب از گلوتن یا حذف سویا تنظیم می کنید، آمینوهای نارگیل می تواند جایگزین خوبی باشد.

این مقاله به بررسی آنچه علم در مورد این جایگزین محبوب سس سویا می‌گوید می‌پردازد و توضیح می‌دهد که چرا ممکن است گزینه سالم‌تری باشد.

اسیدهای آمینه نارگیل چیست و آیا سالم هستند؟

نارگیل aminos یک سس چاشنی شور و تند است که از تخمیر شیره نارگیل و نمک دریا تهیه می شود.

از شکر مایع برای تهیه محصولات غذایی مختلف استفاده می شود.

آمینوهای نارگیل از نظر رنگ و قوام شبیه به سس سویا هستند و آن را به یک جایگزین آسان در دستور العمل ها تبدیل می کنند.

به اندازه سس سویا سنتی غنی نیست و طعم ملایم و شیرین تری دارد. با این حال، با کمال تعجب، طعم نارگیل را ندارد.

اسیدهای آمینه نارگیل منبع قابل توجهی از مواد مغذی نیستند، اگرچه ممکن است گزینه خوبی برای افرادی با محدودیت های غذایی خاص باشند.

عاری از سویا، گندم و گلوتن است، که آن را جایگزین سالم تری برای سس سویا برای افرادی با حساسیت یا آلرژی غذایی خاص می کند.

مردم اغلب از سس سویا به دلیل محتوای بالای سدیم (نمک) آن اجتناب می کنند. آمینو نارگیل دارای ۹۰ میلی گرم سدیم در هر قاشق چای خوری (۵ میلی لیتر) است، در حالی که سس سویا سنتی حاوی حدود ۲۸۰ میلی گرم سدیم در همان اندازه است.۱، ۲).

اگر سعی می کنید سدیم را در رژیم غذایی خود کاهش دهید، آمینوهای نارگیل ممکن است جایگزین خوبی برای سس سویا کم نمک باشد. با این حال، این غذای کم سدیم نیست و باید کم‌کم استفاده شود، زیرا اگر بیش از ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری (۵ تا ۱۰ میلی‌لیتر) در یک زمان بخورید، نمک به سرعت جمع می‌شود.

خلاصه

اسیدهای آمینه نارگیل چاشنی است که اغلب به جای سس سویا استفاده می شود. اگرچه منبع غنی از مواد مغذی نیست، اما حاوی نمک کمتری نسبت به سس سویا است و عاری از آلرژن های رایج از جمله گلوتن و سویا است.

آیا مزایای سلامتی وجود دارد؟

برخی از رسانه های معروف ادعا می کنند که اسیدهای آمینه نارگیل دارای طیف گسترده ای از مزایای سلامتی است، از جمله کاهش خطر بیماری قلبی، مدیریت قند خون و کاهش وزن. تحقیقات برای حمایت از این ادعاها به طرز تاسف باری وجود ندارد.

بسیاری از ادعاهای بهداشتی بر این واقعیت استوار است که نارگیل خام و نخل نارگیل حاوی چندین ماده مغذی هستند که اثرات مثبتی بر سلامتی دارند.۳).

برخی از مواد مغذی موجود در نخل نارگیل شامل پتاسیم، روی، منیزیم و برخی از ترکیبات آنتی اکسیدانی و پلی فنلی است.

با این حال، آمینوهای نارگیل شکل تخمیر شده شیره نارگیل هستند و ممکن است مشخصات غذایی مشابه نسخه تازه را نداشته باشند.

در حقیقت، تحقیقات علمی در مورد اسیدهای آمینه نارگیل و اثرات احتمالی آنها بر سلامت انسان وجود ندارد.

حتی اگر آمینوهای نارگیل حاوی این مواد مغذی باشد، مقداری که باید برای هر گونه فواید سلامتی قابل اندازه گیری مصرف کنید ارزشش را ندارد. دریافت آنها از غذاهای کامل بسیار بهتر است.

خلاصه

بیشتر ادعاهای سلامتی که به اسیدهای آمینه نارگیل نسبت داده می شود از مشخصات تغذیه ای نخل نارگیلی که از آن ساخته شده اند ناشی می شود. هیچ تحقیقی که از مزایای سلامتی قابل اندازه گیری حمایت کند در دسترس نیست.

در مقایسه با سایر جایگزین های سس سویا چگونه است؟

آمینوهای نارگیل تنها یکی از انواع جایگزین های ممکن سس سویا هستند. بسته به هدف، برخی ممکن است انتخاب بهتری نسبت به دیگران باشند.

آمینو اسیدهای مایع

اسیدهای آمینه مایع با استفاده از دانه های سویا با یک محلول شیمیایی اسیدی ساخته می شوند که پروتئین سویا را به اسیدهای آمینه آزاد تجزیه می کند. سپس اسید با بی کربنات سدیم خنثی می شود. نتیجه نهایی یک سس تیره، شور و تند است که با سس سویا قابل مقایسه است.

مانند آمینوهای نارگیل، آمینوهای مایع بدون گلوتن هستند. با این حال، حاوی سویا است که آن را برای کسانی که از این ماده اجتناب می کنند نامناسب می کند.

اسیدهای آمینه مایع دارای ۳۲۰ میلی گرم سدیم در یک قاشق چای خوری (۵ میلی لیتر) است که بسیار بیشتر از ۹۰ میلی گرم سدیم در همان مقدار اسیدهای آمینه نارگیل است.۴).

تمبرهندی

تاماری یک سس ادویه دار ژاپنی است که از دانه های تخمیر شده سویا تهیه می شود. نسبت به سس سویا سنتی تیره تر، غنی تر است و طعم شوری کمی دارد.

اگرچه برای رژیم های غذایی بدون سویا مناسب نیست، اما یکی از ویژگی های متمایز تاماری این است که معمولاً بدون گندم درست می شود. به همین دلیل، این یک انتخاب محبوب برای کسانی است که از رژیم های غذایی بدون گلوتن و گندم پیروی می کنند.

تاماری بیش از ۳۰۰ میلی‌گرم سدیم در هر قاشق چای‌خوری (۵ میلی‌لیتر) دارد و بنابراین برای رژیم‌های کم‌سدیم کمتر از آمینوهای نارگیل مناسب است.۵).

جایگزین های خانگی سس سویا

برای جمعیتی که خودتان انجام دهید (DIY)، انواع مختلفی از دستور العمل های ممکن برای جایگزین های خانگی سس سویا وجود دارد.

معمولاً جایگزین های خانگی سس سویا منابع سویا، گندم و گلوتن را از بین می برند. مانند آمینوهای نارگیل، آنها می توانند انتخاب خوبی برای کسانی باشند که از این آلرژن ها اجتناب می کنند.

اگرچه دستور العمل ها متفاوت است، سس های خانگی معمولا شکر را از ملاس یا عسل اضافه می کنند. این می تواند برای کسانی که می خواهند قند خون خود را کنترل کنند مشکل ساز باشد.

اگرچه آمینوهای نارگیل از یک ماده قندی ساخته می شوند، اما به دلیل فرآیند تخمیر، قند کمی دارند. این حاوی تنها یک گرم قند در هر قاشق چای خوری (۵ میلی لیتر) است که بعید است تاثیر قابل توجهی بر قند خون شما داشته باشد.

بسیاری از دستور العمل های خانگی از مواد با سدیم بالا مانند آبگوشت، استاک یا نمک خوراکی استفاده می کنند. بسته به مقادیر مورد استفاده، ممکن است برای کسانی که به دنبال کاهش سدیم در رژیم غذایی خود هستند، کمتر از آمینوهای نارگیل مناسب باشند.

سس ماهی و صدف

سس ماهی و سس صدف اغلب برای جایگزینی سس سویا در دستور العمل ها استفاده می شود، البته به دلایل مختلف.

سس صدف یک سس غلیظ و غنی است که از صدف پخته شده تهیه می شود. این بیشتر شبیه سس سویا تیره است، اما به طور قابل توجهی کمتر شیرین است. معمولاً به‌عنوان جایگزینی برای سس سویا تیره به دلیل بافت غلیظ و استفاده در آشپزی آن به جای هیچ مزیت خاصی برای سلامتی انتخاب می‌شود.

آمینوهای نارگیل جایگزین خوبی برای سس سویا تیره نخواهد بود زیرا بسیار نازک و سبک است.

سس ماهی نوعی سس رقیق تر، سبک و شور است که از ماهی خشک تهیه می شود. معمولا در غذاهای تایلندی استفاده می شود و فاقد گلوتن و سویا است.

سس ماهی سرشار از سدیم است، بنابراین جایگزین مناسبی برای سس سویا برای کسانی نیست که سعی در کاهش مصرف نمک دارند.۶).

همچنین سس ماهی و سس صدف جایگزین مناسبی برای رژیم گیاهخواری یا وگان نخواهند بود.

خلاصه

اسیدهای آمینه نارگیل نسبت به سایر جایگزین های رایج سس سویا از نظر سدیم کمتر است، در حالی که عاری از آلرژن های رایج است. ممکن است برای برخی از غذاهای آشپزی مفید نباشد.

آیا استفاده از اسیدهای آمینه نارگیل مضراتی دارد؟

برخی افراد استدلال می کنند که طعم آمینوهای نارگیل در مقایسه با سس سویا بسیار شیرین و کم رنگ است و آن را برای دستور العمل های خاص نامناسب می کند. البته این به ترجیحات شخصی بستگی دارد.

صرف نظر از مناسب بودن آن از منظر آشپزی، آمینوهای نارگیل از نظر هزینه و در دسترس بودن دارای معایبی هستند.

این تا حدودی یک بازار خاص است و به طور گسترده در همه کشورها در دسترس نیست. اگرچه می توان آن را به صورت آنلاین سفارش داد، اما هزینه حمل و نقل می تواند بالا باشد.

اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که در جایی زندگی می کنید که می توانید به راحتی آن را بخرید، آمینوهای نارگیل به طور قابل توجهی گران تر از سس سویا سنتی هستند. به طور متوسط، هر اونس مایع (۳۰ میلی لیتر) ۴۵ تا ۵۰ درصد بیشتر از سس سویا هزینه دارد.

خلاصه

برخی طعم آمینوهای نارگیل را برای دستور العمل‌های خاص کمتر مطلوب می‌دانند، اما معایب بزرگ‌تر آن هزینه بالا و دسترسی محدود آن‌ها در برخی مناطق است.

ردیف پایین

نارگیل aminos یک جایگزین محبوب سس سویا است که از تخمیر شیره خرما نارگیل تهیه می شود.

عاری از سویا، گندم و گلوتن است و میزان سدیم بسیار کمتری نسبت به سس سویا دارد که آن را جایگزین خوبی می کند.

اگرچه اغلب با فواید سلامتی مشابه نارگیل همراه است، هیچ مطالعه ای این را تایید نکرده است.

از نظر مواد مغذی غنی نیست و نباید به عنوان یک غذای سالم در نظر گرفته شود. همچنین، مهم است که به یاد داشته باشید که آمینوهای نارگیل کاملاً بدون نمک نیستند، بنابراین برای کسانی که رژیم‌های غذایی کم سدیم دارند، باید به اندازه وعده‌ها توجه کرد.

علاوه بر این، نسبت به سس سویا سنتی گرانتر و کمتر در دسترس است که می تواند مانع قابل توجهی برای برخی افراد باشد.

به طور کلی، آمینوهای نارگیل به عنوان جایگزینی برای سس سویا رتبه خوبی دارند. ترجیحات طعم متفاوت است، اما تا زمانی که آن را امتحان نکنید، متوجه نخواهید شد که آن را دوست دارید یا خیر.



Source link