ارتباط روده و مغز: نحوه کار و نقش تغذیه


آیا تا به حال احساس روده یا پروانه در شکم خود داشته اید؟

این احساسات ناشی از شکم شما نشان می دهد که مغز و روده شما به هم متصل هستند.

علاوه بر این، مطالعات اخیر نشان می دهد که مغز شما بر سلامت روده شما تأثیر می گذارد و روده شما حتی ممکن است بر سلامت مغز شما تأثیر بگذارد.

به سیستم ارتباطی بین روده و مغز، محور روده-مغز می گویند.

این مقاله به بررسی محور روده-مغز و غذاهای مفید برای سلامت آن می پردازد.

مردی با غذای سالم سر میز نشسته است
گرنجر واتز/گتی ایماژ

محور روده و مغز اصطلاحی برای شبکه ارتباطی است که روده و مغز را به هم متصل می کند.۱، ۲، ۳).

این دو اندام هم از نظر فیزیکی و هم از نظر بیوشیمیایی به روش های مختلف به هم مرتبط هستند.

عصب واگ و سیستم عصبی

نورون ها سلول هایی در مغز و سیستم عصبی مرکزی هستند که به بدن شما می گویند چگونه رفتار کند. تقریباً ۱۰۰ میلیارد نورون در مغز انسان وجود دارد.۴).

جالب اینجاست که روده شما حاوی ۵۰۰ میلیون نورون است که از طریق اعصاب در سیستم عصبی به مغز شما متصل هستند.۵).

عصب واگ یکی از بزرگترین اعصابی است که روده و مغز را به هم متصل می کند. سیگنال ها را در هر دو جهت ارسال می کند (۶، ۷).

به عنوان مثال، در مطالعات حیوانی، استرس سیگنال های ارسال شده از طریق عصب واگ را مهار می کند و همچنین باعث مشکلات گوارشی می شود.۸).

به طور مشابه، یک مطالعه انسانی نشان داد که افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا بیماری کرون، تون واگ را کاهش داده اند، که نشان دهنده کاهش عملکرد عصب واگ است.۹).

یک مطالعه جالب روی موش ها نشان داد که تغذیه آنها با پروبیوتیک باعث کاهش میزان هورمون استرس در خون آنها می شود. با این حال، هنگامی که عصب واگ آنها قطع شد، پروبیوتیک هیچ تاثیری نداشت.۱۰).

این نشان می دهد که عصب واگ برای محور روده-مغز و نقش آن در استرس مهم است.

انتقال دهنده های عصبی

روده و مغز شما نیز از طریق مواد شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی به هم متصل هستند.

انتقال دهنده های عصبی تولید شده در مغز احساسات و عواطف را کنترل می کنند.

به عنوان مثال، انتقال دهنده عصبی سروتونین به احساس شادی کمک می کند و همچنین به کنترل ساعت بدن شما کمک می کند.۱۱).

جالب اینجاست که بسیاری از این انتقال دهنده های عصبی توسط سلول های روده و تریلیون ها میکروبی که در آنجا زندگی می کنند نیز تولید می شوند. بیشتر سروتونین در روده تولید می شود (۱۲).

میکروب های روده شما همچنین یک انتقال دهنده عصبی به نام گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) تولید می کنند که به کنترل احساسات ترس و اضطراب کمک می کند.۱۳).

مطالعات روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است که برخی از پروبیوتیک ها می توانند تولید GABA را افزایش داده و اضطراب و رفتارهای شبه افسردگی را کاهش دهند.۱۴).

میکروب های روده مواد شیمیایی دیگری تولید می کنند که بر مغز تأثیر می گذارد

تریلیون ها میکروبی که در روده شما زندگی می کنند مواد شیمیایی دیگری نیز تولید می کنند که بر عملکرد مغز شما تأثیر می گذارد.۱۵).

میکروب های روده شما اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs) مانند بوتیرات، پروپیونات و استات تولید می کنند.۱۶).

آنها با هضم فیبر SCFA تولید می کنند. SCFA از طرق مختلفی مانند کاهش اشتها بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد.

یک مطالعه نشان داد که مصرف پروپیونات می تواند مصرف غذا و فعالیت در مغز مرتبط با پاداش یک غذای پر انرژی را کاهش دهد.۱۷).

یکی دیگر از SCFA، بوتیرات، و میکروب های تولید کننده آن نیز برای تشکیل سدی بین مغز و خون مهم هستند که به آن سد خونی مغزی می گویند.۱۸).

میکروب های روده همچنین اسیدهای صفراوی و اسیدهای آمینه را متابولیزه می کنند تا مواد شیمیایی دیگری تولید کنند که بر مغز تأثیر می گذارد.۱۵).

اسیدهای صفراوی مواد شیمیایی تولید شده توسط کبد هستند که به طور معمول در هضم چربی رژیم غذایی نقش دارند. با این حال، آنها همچنین می توانند بر مغز تأثیر بگذارند.

دو مطالعه روی موش ها نشان داد که استرس و اختلالات اجتماعی باعث کاهش تولید اسیدهای صفراوی توسط باکتری های روده شده و ژن های دخیل در تولید آنها را تغییر می دهد.۱۹، ۲۰).

میکروب های روده بر التهاب تأثیر می گذارند

محور روده و مغز شما نیز از طریق سیستم ایمنی به هم متصل است.

میکروب های روده و روده نقش مهمی در سیستم ایمنی و التهاب شما ایفا می کنند و آنچه را که به بدن می رود و آنچه خارج می شود را کنترل می کنند.۲۱).

اگر سیستم ایمنی شما برای مدت طولانی روشن باشد، می تواند منجر به التهاب شود که با تعدادی از اختلالات مغزی مانند افسردگی و بیماری آلزایمر مرتبط است.۲۲).

لیپوپلی ساکارید (LPS) یک سم التهابی است که توسط باکتری های خاصی تولید می شود. اگر مقدار زیادی از آن از روده به خون منتقل شود، می تواند باعث التهاب شود.

این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که سد روده نفوذپذیر شود و به باکتری ها و LPS اجازه عبور به جریان خون را بدهد.

التهاب و LPS خون بالا با تعدادی از اختلالات مغزی از جمله افسردگی اساسی، زوال عقل و اسکیزوفرنی مرتبط است.۲۳)

خلاصه

روده و مغز شما به طور فیزیکی از طریق میلیون ها عصب به هم متصل هستند که مهم ترین آنها عصب واگ است. روده و میکروب های آن همچنین التهاب را کنترل می کنند و ترکیبات مختلفی تولید می کنند که می توانند بر سلامت مغز تأثیر بگذارند.

باکتری های روده بر سلامت مغز تأثیر می گذارند، بنابراین تغییر باکتری های روده می تواند سلامت مغز شما را بهبود بخشد.

پروبیوتیک ها باکتری های زنده ای هستند که در صورت مصرف فواید سلامتی دارند. با این حال، همه پروبیوتیک ها یکسان نیستند.

پروبیوتیک‌هایی که بر مغز تأثیر می‌گذارند اغلب «روان‌بیوتیک» نامیده می‌شوند.۲۴).

برخی از پروبیوتیک ها علائم استرس، اضطراب و افسردگی را بهبود می بخشند.۲۵، ۲۶).

یک مطالعه کوچک روی افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر و اضطراب یا افسردگی خفیف تا متوسط ​​نشان داد که مصرف یک پروبیوتیک به نام بیفیدوباکتریوم لانگوم NCC3001 به مدت شش هفته علائم را به طور قابل توجهی بهبود بخشید (۲۷).

پری بیوتیک ها که معمولاً فیبر تخمیر شده توسط باکتری های روده شما هستند نیز می توانند بر سلامت مغز تأثیر بگذارند.

یک مطالعه نشان داد که مصرف یک پری بیوتیک به نام galactooligosaccharides به مدت سه هفته میزان هورمون استرس را در بدن به نام کورتیزول کاهش می دهد.۲۸).

خلاصه

به پروبیوتیک هایی که بر مغز تأثیر می گذارند، سایکوبیوتیک نیز گفته می شود. نشان داده شده است که پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها سطح اضطراب، استرس و افسردگی را کاهش می دهند.



Source link