آیا کوسکوس سالم است؟ 5 مزیت برتر سلامتی و تغذیه


کوسکوس که زمانی یک غذای لذیذ شمال آفریقا محسوب می شد، اکنون در سراسر جهان خورده می شود.

در واقع می توان آن را در قفسه های اکثر فروشگاه های مواد غذایی یافت.

این یک محصول غلات فرآوری شده است که از گلوله های کوچک گندم دوروم یا آرد سمولینا تهیه می شود.

سه نوع کوسکوس وجود دارد: مراکشی، اسرائیلی و لبنانی. کوسکوس مراکشی کوچکترین و در دسترس ترین نسخه است.

کوسکوس اسرائیلی یا مرواریدی به اندازه یک فلفل است و پختن آن زمان بیشتری می برد. تمایل به داشتن طعم مغذی تر و بافت جویدنی تر دارد. کوسکوس لبنانی بزرگترین کوسکوس از این سه است و طولانی ترین زمان پخت را دارد.

در اینجا ۵ فواید کوسکوس برای سلامتی و تغذیه آورده شده است.

یکی از مهمترین مواد مغذی موجود در کوسکوس سلنیوم است.

فقط یک فنجان (۱۵۷ گرم) کوسکوس حاوی بیش از ۶۰ درصد از مصرف توصیه شده است.۱).

سلنیوم یک ماده معدنی ضروری با فواید بسیاری برای سلامتی است. این یک آنتی اکسیدان قوی است که به بدن شما کمک می کند تا سلول های آسیب دیده را ترمیم کند و التهاب را کاهش دهد.۲).

همچنین در سلامت تیروئید نقش دارد. برای عملکرد مناسب غده تیروئید، محافظت از آن در برابر آسیب و کمک به تولید هورمون ها ضروری است.۳، ۴، ۵).

سلنیوم موجود در کوسکوس ممکن است با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند. عملکرد آنتی اکسیدانی آن همچنین ممکن است به کاهش تجمع پلاک و کلسترول بد LDL بر روی وریدها و دیواره های شریانی کمک کند.۲، ۶).

خلاصه

سلنیوم یک آنتی اکسیدان مهم است که به محافظت از بدن شما کمک می کند. کوسکوس منبع عالی این ماده مغذی است.

سلنیوم موجود در کوسکوس همچنین ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.۷).

بررسی ۶۹ مطالعه شامل بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر نشان داد که سطوح بالای سلنیوم در خون ممکن است از برخی سرطان ها محافظت کند، اگرچه این اثر با خوردن غذاهای غنی از سلنیوم به جای مصرف مکمل ها مرتبط بود.۸).

برخی از مطالعات به طور خاص کمبود سلنیوم را با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط می دانند. علاوه بر این، مصرف مقادیر کافی سلنیوم در ترکیب با ویتامین های C و E، خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد سیگاری کاهش می دهد.۹، ۱۰، ۱۱).

خلاصه

مصرف سلنیوم از طریق غذاهایی مانند کوسکوس ممکن است به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها کمک کند.

سلنیوم موجود در کوسکوس همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

این آنتی اکسیدان با کاهش استرس اکسیداتیو در بدن به کاهش التهاب و تقویت ایمنی کمک می کند.۲).

مطالعات نشان می دهد که در حالی که سطوح بالای سلنیوم خون پاسخ ایمنی را تقویت می کند، کمبود آن می تواند به سلول های ایمنی و عملکرد آنها آسیب برساند.۱۲).

سلنیوم همچنین در بازسازی ویتامین های C و E نقش دارد که به تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند.

خلاصه

با کاهش استرس اکسیداتیو، سلنیوم موجود در کوسکوس می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

تقریباً ۱۶ تا ۲۰ درصد بدن شما از پروتئین تشکیل شده است که از اسیدهای آمینه تشکیل شده است. اسیدهای آمینه تقریباً در هر فرآیند متابولیک بدن شما نقش دارند.

در نتیجه، مصرف پروتئین از منابع حیوانی و/یا گیاهی مهم است. کوسکوس منبع خوبی از پروتئین گیاهی است که ۶ گرم در هر فنجان (۱۵۷ گرم) را تامین می کند.۱، ۱۳، ۱۴).

به خاطر داشته باشید که پروتئین حیوانی حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری است که بدن شما قادر به تولید آنها نیست و آن را به یک پروتئین کامل تبدیل می کند.

بیشتر پروتئین های گیاهی حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری به مقدار کافی نیستند. به استثنای سویا، کینوا و چند منبع پروتئین گیاهی دیگر، آنها ناقص در نظر گرفته می شوند.

پروتئین گیاهی در رژیم های گیاهخواری و وگان ضروری است و کوسکوس را به یک انتخاب غذایی بهینه تبدیل می کند. با این حال، باید با سایر پروتئین های گیاهی ترکیب شود تا مطمئن شوید که تمام اسیدهای آمینه ضروری را دریافت می کنید.

رژیم های غذایی سرشار از پروتئین گیاهی با کاهش خطر سکته مغزی، سرطان و مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط است.۱۴، ۱۵، ۱۶).

خلاصه

کوسکوس منبع خوبی از پروتئین گیاهی است که می تواند در رژیم های گیاهی و غیر گیاهی گنجانده شود.

اگرچه کوسکوس حاوی برخی مواد مغذی است، اما قبل از مصرف باید به چند نکته توجه داشت.

محتوای گلوتن بالا

آرد سمولینا از آسیاب کردن آندوسپرم گندم دوروم به دست می آید. محصولی با محتوای گلوتن بالا در نظر گرفته می شود.

از آنجایی که کوسکوس از آرد سمولینا تهیه می شود، حاوی گلوتن است. این امر آن را برای افراد مبتلا به حساسیت یا عدم تحمل گلوتن ممنوع می کند.

اگرچه تنها حدود ۱٪ از جمعیت به عدم تحمل گلوتن معروف به بیماری سلیاک مبتلا هستند، تخمین زده می شود که ۰.۵ تا ۱۳٪ افراد ممکن است به غیر از بیماری سلیاک حساسیت به گلوتن داشته باشند. بنابراین مصرف کوسکوس ممکن است برای این افراد مضر باشد.۱۷، ۱۸، ۱۹).

می تواند سطح قند خون را افزایش دهد

اگرچه کوسکوس حاوی مقادیر محدودی پروتئین کاهنده قند خون است، اما سرشار از کربوهیدرات است و ۳۶ گرم در هر فنجان (۱۵۷ گرم) دارد.۱).

افراد مبتلا به مشکلات قند خون یا دیابت باید در مصرف غذاهایی با محتوای کربوهیدرات متوسط ​​تا زیاد مراقب باشند. این غذاها می توانند باعث افزایش قند خون شوند که می تواند اثرات منفی مختلفی برای سلامتی داشته باشد.۲۰).

خوردن کوسکوس با سایر منابع پروتئین یا غذاهای غنی از فیبر محلول برای متعادل کردن سطح قند خون ایده آل است.

مواد مغذی ضروری کمتری دارد

اگرچه کوسکوس حاوی مقداری فیبر، پتاسیم و سایر مواد مغذی است، اما منبع خوبی محسوب نمی شود.

فیبر موجود در غلات کامل و گندم به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند که به بهبود هضم و سلامت کلی روده کمک می کند. با این حال، غلات کامل مانند کینوا، برنج قهوه ای و جو دوسر منابع بهتر فیبر نسبت به کوسکوس هستند.۲۱، ۲۲، ۲۳).

مطالعات نشان می دهد که خوردن یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم می تواند جریان خون را بهبود بخشد و به کاهش خطر سکته مغزی کمک کند.۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷).

در حالی که کوسکوس مقدار کمی پتاسیم را فراهم می کند، میوه ها و غذاهای گیاهی مانند آووکادو، موز یا سیب زمینی منابع بسیار بهتری از پتاسیم هستند.

خلاصه

کوسکوس سرشار از کربوهیدرات است و ممکن است برای افرادی که مشکلات قند خون، بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن غیر سلیاک دارند بهترین انتخاب نباشد. همچنین حاوی مواد مغذی ضروری کمتری نسبت به سایر غذاها است.

کوسکوس سرشار از سلنیوم می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها مانند سرطان کمک کند.

با این وجود، اگرچه کوسکوس فواید سلامتی و تغذیه ای دارد، اما ممکن است بهترین انتخاب کربوهیدرات برای همه نباشد.

این حاوی گلوتن است که باعث می شود برای برخی از محدودیت استفاده نشود. همچنین حاوی مواد مغذی کمتری نسبت به غلات کامل مشابه است.

اگر به دنبال یک محصول غلات با قابلیت تهیه آسان هستید و از خوردن گلوتن ایرادی ندارید، کوسکوس را به بشقاب خود اضافه کنید.



Source link