آیا فیتواستروژن ها برای مردان مضر هستند؟


بسیاری از غذاهای گیاهی حاوی فیتواستروژن هستند، ترکیباتی که شبیه به هورمون استروژن هستند.

برخی افراد بر این باورند که خوردن غذاهای سرشار از فیتواستروژن می تواند باروری مردان را مختل کند، در حالی که برخی دیگر معتقدند که این ترکیبات سالم هستند.

این بررسی مبتنی بر شواهد به بررسی علم می پردازد.

فیتواستروژن ها گروهی از ترکیبات طبیعی هستند که در بسیاری از غذاهای گیاهی یافت می شوند.

آنها عملکردهای متفاوتی در گیاهان دارند. بسیاری از آنها خواص آنتی اکسیدانی قوی دارند و برخی ممکن است در محافظت از گیاهان در برابر عفونت نقش داشته باشند.۱، ۲).

آنها “استروژن گیاهی” نامیده می شوند زیرا ساختار شیمیایی آنها شبیه به هورمون جنسی استروژن است. پیشوند “فیتو” به گیاهان اشاره دارد.

سطح استروژن در زنان بیشتر از مردان است.

این هورمون مسئول باروری زنان و همچنین حفظ ویژگی های بدن زنانه است، اما در مردان نیز نقش مهمی دارد.

شباهت فیتواستروژن ها به استروژن به این معنی است که آنها می توانند با گیرنده های استروژن در سلول ها تعامل داشته باشند. این گیرنده ها واسطه عملکرد استروژن در بدن هستند (۳).

با این حال، اثرات فیتواستروژن ها بسیار ضعیف تر از اثرات استروژن است. همچنین، همه فیتواستروژن ها به یک شکل عمل نمی کنند. برخی اثرات استروژن را مسدود می کنند، در حالی که برخی دیگر اثرات آن را تقلید می کنند.۴).

فیتواستروژن ها در بیشتر غذاهای گیاهی در مقادیر مختلف یافت می شوند. همه آنها به گروه بزرگی از ترکیبات گیاهی به نام پلی فنل ها تعلق دارند.۵، ۶، ۷، ۸).

برخی از فیتواستروژن های مورد تحقیق عبارتند از:

  • لیگنان ها: در بسیاری از غذاهای گیاهی غنی از فیبر مانند دانه ها، غلات، آجیل، میوه ها و انواع توت ها یافت می شود. بذر کتان منبع غنی خاصی است (۹، ۱۰).
  • ایزوفلاون ها: اینها به طور گسترده ای فیتواستروژن مورد مطالعه قرار گرفته اند. آنها در سویا و سایر حبوبات به وفور یافت می شوند و در انواع توت ها، غلات، آجیل و شراب نیز وجود دارند.۷).
  • رسوراترول: در میوه ها، انواع توت ها، شراب قرمز، شکلات و بادام زمینی یافت می شود. اعتقاد بر این است که مسئول برخی از مزایای سلامتی شراب قرمز است.
  • کوئرستین: این یکی از فراوان ترین و فراوان ترین فلاونوئیدهای آنتی اکسیدانی است که در بسیاری از میوه ها، سبزیجات و غلات یافت می شود.۴).

دانش در مورد فیتواستروژن ها به تدریج در حال گسترش است و دانشمندان به طور مرتب انواع جدیدی را کشف می کنند.

در حالی که برخی از محققان نگران این هستند که دوزهای بالای فیتواستروژن ها ممکن است تعادل هورمونی بدن را مختل کند، بیشتر مطالعات آنها را با مزایای سلامتی مرتبط می دانند.

خلاصه:

فیتواستروژن ها ترکیبات گیاهی هستند که از نظر ساختاری شبیه به هورمون جنسی استروژن هستند. آنها در بیشتر غذاهای گیاهی یافت می شوند.

اکثر مطالعات نشان می دهد که فیتواستروژن ها می توانند مزایای سلامتی داشته باشند.

با این حال، چندین مطالعه نشان داده‌اند که مصرف زیاد ایزوفلاون‌ها در شرایط خاصی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود.

دو بخش بعدی فواید و معایب احتمالی فیتواستروژن ها را مورد بحث قرار می دهد.

فواید سلامتی

چندین مطالعه نشان داده‌اند که مکمل‌های فیتواستروژن ممکن است فواید سلامتی داشته باشند.

  • کاهش فشار خون: مکمل های حاوی رسوراترول و کورستین ممکن است فشار خون را کاهش دهند.۱۱، ۱۲).
  • بهبود کنترل قند خون: رسوراترول، لیگنان های بذر کتان و ایزوفلاون های سویا ممکن است به کنترل قند خون کمک کنند.۱۳، ۱۴، ۱۵).
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات: مکمل های ایزوفلاون ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد، اما نمی توان بدون تحقیقات بیشتر نتیجه گیری کرد.۱۶).
  • کاهش سطح کلسترول: مکمل های ایزوفلاون سویا ممکن است سطح کلسترول تام و کلسترول بد LDL را کاهش دهند.۱۷).
  • التهاب کمتر: ایزوفلاون‌ها و لیگنان‌های سویا می‌توانند سطح CRP، یک نشانگر التهابی، را در زنان یائسه با سطوح بالای CRP کاهش دهند.۱۸، ۱۹).

هیچ یک از مطالعات ذکر شده در بالا گزارش نکرد که مکمل های فیتواستروژنی که آنها آزمایش کردند، عوارض جانبی جدی داشتند.

اثرات نامطلوب

برخی از دانشمندان نگران این هستند که مصرف زیاد فیتواستروژن ها ممکن است تعادل هورمونی بدن را مختل کند.

در واقع، فیتواستروژن ها به عنوان اختلالات غدد درون ریز طبقه بندی می شوند. اینها مواد شیمیایی هستند که وقتی در دوزهای بالا مصرف شوند می توانند بر سیستم هورمونی بدن تأثیر بگذارند.

با این حال، شواهد زیادی مبنی بر اثرات مضر فیتواستروژن ها در انسان وجود ندارد.۲۰).

چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف زیاد ایزوفلاون از شیر خشک شیرخوار مبتنی بر سویا می تواند عملکرد تیروئید را در زمانی که مصرف ید ضعیف است سرکوب کند.۲۱، ۲۲).

آنها همچنین نشان می‌دهند که ایزوفلاون‌ها می‌توانند عملکرد تیروئید را در افرادی که عملکرد ضعیف تیروئید دارند، به عنوان کم‌کاری تیروئید، سرکوب کنند.۲۳).

با این حال، اکثر مطالعات انجام شده در افراد سالم، رابطه معنی داری بین ایزوفلاون ها و عملکرد تیروئید پیدا نکرده اند.۲۴، ۲۵).

در حال حاضر شواهد خوبی وجود ندارد که سایر فیتواستروژن‌های رایج را با اثرات نامطلوب سلامتی در انسان مرتبط کند.۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹).

خلاصه:

به نظر نمی رسد مکمل های فیتواستروژن عوارض جانبی جدی داشته باشند. اما برخی شواهد نشان می دهد که دوزهای بالای ایزوفلاون ها می تواند عملکرد تیروئید را در کودکانی که سطح ید پایینی دارند سرکوب کند.

وقتی صحبت از سلامت مردان به میان می آید، دانشمندان بیشتر نگران این هستند که قرار گرفتن بیش از حد در معرض فیتواستروژن ها می تواند باروری مردان را کاهش دهد.

مطالعه ای روی یوزپلنگ ها نشان داد که مصرف زیاد فیتواستروژن ها باعث اختلال در باروری مردان می شود.۳۰).

با این حال، دانشمندان خاطرنشان کردند که فیتواستروژن ها احتمالاً در گوشتخواران مانند یوزپلنگ در مقایسه با همه چیزخواران مانند انسان اثرات متفاوتی دارند.

در واقع، هیچ مدرک قطعی دال بر ارتباط مصرف بالای فیتواستروژن با مشکلات باروری در انسان وجود ندارد.۳۱، ۳۲، ۳۳).

بیشترین فیتواستروژن های مورد مطالعه، ایزوفلاون های سویا هستند. تجزیه و تحلیل ۱۵ مطالعه کنترل شده به این نتیجه رسید که ایزوفلاون سویا، چه در غذاها و چه در مکمل ها، سطح تستوسترون را در مردان تغییر نمی دهد.۳۴).

علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که مصرف ۴۰ میلی گرم مکمل ایزوفلاون در روز به مدت دو ماه، کیفیت یا حجم اسپرم مردان را مختل نمی کند.۳۵).

یک مطالعه مشاهده ای نشان داد که شیرخشک شیرخوار مبتنی بر سویا در مقایسه با شیر گاو با باروری یا بلوغ مردان ارتباطی ندارد.۳۶).

با این حال، همه مطالعات مشاهده ای موافق نیستند. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف زیاد سویا، که سرشار از ایزوفلاون است، با کاهش تعداد اسپرم مرتبط است، اما محققان نمی‌دانند که آیا ایزوفلاون‌ها مسئول هستند یا خیر.۳۷).

به زبان ساده، بیشتر شواهد نشان می‌دهند که ایزوفلاون‌ها بر باروری مردان تأثیر منفی نمی‌گذارند. اگرچه یک مطالعه بر روی یوزپلنگ ها نشان می دهد که مصرف زیاد فیتواستروژن ها ممکن است باروری را مختل کند، این موضوع لزوما در مورد انسان صدق نمی کند.

با این حال، دانشمندان در مورد اثرات سایر فیتواستروژن ها یا استفاده طولانی مدت از مکمل های با دوز بالا در انسان اطلاعات کمی دارند. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه:

به نظر نمی رسد که ایزوفلاون ها، یک گروه رایج از فیتواستروژن ها، مشکلات باروری در مردان ایجاد کنند.

شواهد محکمی وجود ندارد که نشان دهد فیتواستروژن ها باعث ایجاد مشکلاتی در مردان سالم می شوند.

فیتواستروژن ها در بسیاری از غذاهای گیاهی سالم به وفور یافت می شوند. در بیشتر موارد، فواید مصرف این غذاها بیشتر از خطرات احتمالی سلامتی است.



Source link