آیا فعالیت‌های کوتاه ورزشی واقعا اثربخش هستند؟ –


ورزش‌های طولانی و سنگین برای شما خسته‌کننده است؟ با ۱۰ دقیقه ورزش کوتاه و سبک هم می‌توانید جسمی سالم و متناسب داشته باشید. در ادامه بیشتر در مورد تأثیر ورزش‌های کوتاه و منظم، چگونگی انجام آن و تأثیر ورزش سنگین و طولانی صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تاثیر فعالیت ورزشی کوتاه و منظم روزانه

نوع مشاغل و سبک زندگی امروزی باعث می‌شود تحرک کمتری در طول روز داشته باشیم. هدف اصلی انجام ورزش‌های کوتاه و سبک در طول روز، افزایش تحرک بدن و تغییر سبک زندگی برای رسیدن به زندگی سالم است.

۱. تناسب اندام با ورزش کوتاه و سبک

اگرچه فعالیت‌های کوتاه ورزشی مؤثر به نظر نمی‌رسند، تحقیقات ادوارد اف کویل، استاد و مدیر آزمایشگاه عملکرد انسانی در دانشگاه تگزاس، نشان می‌دهد فعالیت ورزشی کوتاه در طول روز باعث افزایش جریان خون و ضربان قلب می‌شوند و سلول‌های ماهیچه‌ای با ۱۰ دقیقه ورزش انرژی بیشتری تولید می‌کنند. فعالیت ورزشی کوتاه و منظم در طول زمان، عضلاتی قوی می‌سازد و به تناسب اندام شما کمک می‌کند؛ فراموش نکنید فعالیت‌های ورزشی کوتاه بر سلامتی و تناسب اندام ما تاثیر زیادی دارد.

۲. ایجاد سبک زندگی سالم‌تر

برای داشتن فشار خون مناسب، خواب راحت و زندگی سالم، نیاز دارید ۱۵۰ دقیقه در طول هفته یعنی حدودا ۲۰ دقیقه در روز ورزش کنید. بی‌تحرک بودن در طول روز و انجام ۲۰ دقیقه ورزش پیوسته چندان انگیزه‌دهنده نیست؛ بهترین راه تقسیم کردن آن به بازه‌های زمانی کوتاه‌ است. ۵ دقیقه پیاده‌روی کنید؛ در طول روز ۱۰ دقیقه فعالیت‌های کششی انجام دهید؛ 5 دقیقه هم برای ورزش‌هایی که علاقه دارید و با جسم شما هماهنگی بیشتری دارند اختصاص دهید. زمان گرم کردن بدن قبل از شروع ورزش هم در این 20 دقیقه قرار می‌گیرد.

برای شروع، ورزش‌هایی انتخاب کنید که علاقه دارید و به شما انگیزه بیشتری برای تمرینات ورزشی می‌دهند. هرچه بیشتر ورزش کنید انگیزه بیشتری برای فعالیت‌های ورزشی کوتاه پیدا می‌کنید. فراموش نکنید احتمال خطر بیماری قلبی و دیابت با نشستن طولانی افزایش پیدا می‌کند. پس از همین لحظه شروع کنید.

۳. ذهن و مغز سالم با ورزش روزانه سبک

فعالیت کوتاه ورزشی سبک علاوه بر تناسب اندام و سلامت جسم، به سلامت روح و تقویت عملکرد مغز کمک می‌کند. تحرک بدن باعث افزایش گردش خون در مغز و تغییر سطح انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین می‌شود. به مرور زمان سلول‌های مغزی شما جوان می‌شوند و بیشتر رشد می‌کنند. تصویربرداری از مغز افراد بعد از ۱۰ دقیقه ورزش و تحرک نشان می‌دهد، فعالیت قشر جلویی مغز آنها بیشتر شده‌است. این یعنی افزایش تمرکز، برنامه‌ریزی و کنترل حافظه فعال. فعالیت‌های کوتاه ورزشی از شما انسانی خوش‌اخلاق، شاد و سرزنده می‌سازد.

تناسب اندام با فعالیت‌های ورزشی سنگین

به نظر می‌رسد هرچه فعالیت‌ ورزشی سنگین‌تر داشته باشیم، زودتر به تناسب اندام می‌رسیم. فعالیت‌ ورزشی سنگین باعث افزایش مهارت‌های ورزشی، تنظیم فشار خون و بهبود ضربان قلب شما می‌شود. به‌مرور زمان استقامت بیشتری برای انجام ورزش‌های بی‌هوازی پیدا می‌کنید. با فعالیت ورزشی سنگین متوسط زمان ورزش شما در طول هفته به 75 دقیقه کاهش پیدا می‌کند. فعالیت ورزشی کوتاه در کنار ورزش‌های سنگین‌تر همان چیزی است که برای سلامتی بیشتر نیاز دارید. برای رسیدن به تعادل می‌توانید از هردو در برنامه ورزشی خود استفاده کنید.

سخن نهایی درباره ورزش‌های سبک روزانه

انجام فعالیت‌های کوتاه ورزشی بهتر از بی‌تحرکی است. اگر بعد از نشستن‌های طولانی مدت در خانه و محل کار احساس ضعف و استرس کردید، در اولین فرصت ۱۰ دقیقه ورزش سبک داشته باشید. از دوستان خود بخواهید شما را همراهی کنند. موسیقی زیبا و انرژی‌بخش برای ورزش کوتاه خود انتخاب کنید. ورزش با دوستان همراه با موسیقی‌های انرژی‌بخش باعث افزایش فعالیت مغز می‌شود و با یک تیر دو نشان می‌زنید.

خوشحال می‌شویم در قسمت ارسال دیدگاه تجربیات خود را در انجام تمرینات ورزشی منظم و کوتاه و تأثیر آن با ما به اشتراک بگذارید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر div:empty {display: none;}
]]>


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید