آنچه در مورد کم آبی باید بدانید


کم آبی بدن

کم آبی زمانی اتفاق می افتد که بدن شما بیش از آنچه می نوشید مایعات از دست می دهد. علل شایع عبارتند از:

  • تعرق مفرط
  • استفراغ
  • اسهال

را کلینیک مایو به زنان توصیه می کند روزانه ۹۲ اونس مایع (۱۱.۵ فنجان) و مردان ۱۲۴ اونس مایع (۱۵.۵ فنجان) در روز بنوشند. افرادی که در حال حرکت هستند، ورزشکاران و افرادی که در معرض دمای بالا هستند باید مصرف آب خود را افزایش دهند تا از کم آبی بدن جلوگیری کنند.

وقتی آب زیادی از بدن از دست می‌رود، اندام‌ها، سلول‌ها و بافت‌های بدن آن‌طور که باید عمل نمی‌کنند، که می‌تواند منجر به عوارض خطرناکی شود. اگر کم آبی بلافاصله اصلاح نشود، ممکن است باعث شوک شود.

کم آبی بدن می تواند خفیف یا شدید باشد. معمولاً می توانید کم آبی خفیف را در خانه درمان کنید. کم آبی شدید باید در بیمارستان یا محیط های مراقبت های اورژانسی درمان شود.

ورزشکارانی که در معرض آفتاب مستقیم قرار می گیرند تنها افرادی نیستند که در معرض خطر کم آبی هستند. در واقع، بدنسازان و شناگران نیز از جمله ورزشکارانی هستند که معمولاً به این بیماری مبتلا می شوند. ممکن است عجیب به نظر برسد، اما ممکن است در آب عرق کنید. شناگران هنگام شنا عرق زیادی از دست می دهند.

برخی از افراد نسبت به دیگران در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کم آبی هستند، از جمله:

  • افرادی که در خارج از منزل کار می کنند و در معرض گرمای بیش از حد هستند (به عنوان مثال، جوشکارها، منظره سازان، کارگران ساختمانی و مکانیک ها)
  • بزرگسالان مسن تر
  • افراد مبتلا به بیماری های مزمن
  • ورزشکاران (به ویژه دوندگان، دوچرخه سواران و بازیکنان فوتبال)
  • نوزادان و کودکان خردسال
  • افرادی که در ارتفاعات زندگی می کنند

بدن شما مرتباً از طریق تعریق و ادرار آب از دست می دهد. اگر آب تعویض نشود، دچار کم آبی می شوید. هر موقعیت یا شرایطی که باعث شود بدن بیش از حد معمول آب از دست بدهد، منجر به کم آبی بدن می شود.

تعریق

عرق کردن بخشی از فرآیند خنک سازی طبیعی بدن شما است. وقتی گرم می‌شوید، غدد عرق فعال می‌شوند تا رطوبت را از بدنتان خارج کنند تا آن را خنک کنند. روش کار این تبخیر است.

همانطور که یک قطره عرق از پوست شما تبخیر می شود، مقدار کمی گرما را با خود می گیرد. هرچه عرق بیشتری تولید کنید، تبخیر بیشتر می شود و بیشتر خنک می شوید. همچنین عرق کردن پوست شما را آبرسانی می کند و تعادل الکترولیت ها را در بدن شما حفظ می کند.

مایعی که عرق می کنید عمدتاً شامل نمک و آب است. تعریق بیش از حد می تواند باعث کم آبی بدن شود زیرا مقدار زیادی آب از دست می دهید. اصطلاح فنی برای تعریق بیش از حد، هایپرهیدروزیس است.

بیماری

بیماری هایی که باعث استفراغ مداوم یا اسهال می شوند می توانند منجر به کم آبی بدن شوند. این به این دلیل است که استفراغ و اسهال می تواند باعث دفع بیش از حد آب از بدن شما شود.

الکترولیت های مهم نیز از طریق این فرآیندها از بین می روند. الکترولیت ها مواد معدنی هستند که توسط بدن برای کنترل ماهیچه ها، شیمی خون و فرآیندهای اندام استفاده می شود. این الکترولیت ها در خون، ادرار و سایر مایعات بدن یافت می شوند.

استفراغ یا اسهال می تواند این عملکردها را مختل کند و باعث عوارض شدید مانند سکته مغزی و کما شود.

تب

اگر تب دارید، بدن شما مایعات را از طریق سطح پوست در تلاش برای کاهش دمای بدن از دست می دهد. اغلب، تب می‌تواند باعث تعریق شما شود، به طوری که اگر برای جبران آن نوشیدنی ننوشید، ممکن است دچار کم آبی شوید.

ادرار کردن

ادرار کردن روش طبیعی بدن برای دفع سموم از بدن شماست. برخی شرایط می توانند باعث عدم تعادل شیمیایی شوند که می تواند برون ده ادرار شما را افزایش دهد. اگر مایعات از دست رفته در اثر ادرار بیش از حد را جایگزین نکنید، در معرض خطر کم آبی بدن قرار خواهید گرفت.

علائم کم آبی بسته به خفیف یا شدید بودن وضعیت متفاوت است. علائم کم آبی ممکن است قبل از کم آبی کامل ظاهر شود.

علائم کم آبی خفیف تا متوسط ​​عبارتند از:

  • خستگی
  • دهان خشک
  • افزایش تشنگی
  • کاهش ادرار
  • تولید اشک کمتر
  • پوست خشک
  • یبوست
  • سرگیجه
  • سبکی سر
  • سردرد

علاوه بر علائم کم آبی خفیف، کم آبی شدید احتمالاً باعث ایجاد موارد زیر می شود:

  • تشنگی بیش از حد
  • عدم تولید عرق
  • فشار خون پایین
  • ضربان قلب سریع
  • تنفس سریع و پی در پی
  • چشمهای گود رفته
  • پوست چروکیده
  • ادرار تیره

کم آبی شدید یک اورژانس پزشکی است. اگر هر یک از این علائم و نشانه ها را نشان دادید، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

فوریت های پزشکی

کودکان و بزرگسالان بزرگتر باید فوراً تحت درمان قرار گیرند، حتی اگر علائم کم آبی خفیف را تجربه کنند.

اگر فردی در هر گروه سنی علائم زیر را داشت، به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید:

  • اسهال شدید
  • خون در مدفوع
  • اسهال به مدت ۳ روز یا بیشتر
  • ناتوانی در پایین نگه داشتن مایعات
  • سرگردانی

قبل از شروع هر آزمایش، پزشک شما علائمی را که برای رد سایر بیماری ها دارید بررسی می کند. پس از گرفتن سابقه پزشکی، پزشک علائم حیاتی شما از جمله ضربان قلب و فشار خون را بررسی می کند. فشار خون پایین و ضربان قلب سریع می تواند نشان دهنده کم آبی بدن باشد.

پزشک شما ممکن است از آزمایش خون برای بررسی سطح الکترولیت های شما استفاده کند، که می تواند به از دست دادن مایع کمک کند. آزمایش خون همچنین می تواند سطح کراتینین بدن شما را بررسی کند. این به پزشک کمک می‌کند تا مشخص کند که کلیه‌ها چقدر خوب کار می‌کنند، که نشان‌دهنده درجه کم‌آبی بدن است.

آزمایش ادرار آزمایشی است که از نمونه ادرار برای بررسی وجود باکتری و از دست دادن الکترولیت استفاده می کند. رنگ ادرار شما همچنین می تواند نشان دهنده کم آبی بدن در صورت ترکیب با علائم دیگر باشد. ادرار تیره به تنهایی نمی تواند کم آبی بدن را تشخیص دهد.

درمان های کم آبی شامل روش های آبرسانی مجدد، جایگزینی الکترولیت و درمان اسهال یا استفراغ در صورت نیاز است.

بازجذب آب

آبرسانی مجدد با نوشیدن نوشیدنی ممکن است برای همه افراد امکان پذیر نباشد، مانند افرادی که اسهال یا استفراغ شدید دارند. در این صورت می توان مایعات را به صورت داخل وریدی داد.

برای انجام این کار، یک لوله IV کوچک در رگ بازو یا دست وارد می شود. راه حلی ارائه می کند که اغلب ترکیبی از آب و الکترولیت است.

برای کسانی که قادر به نوشیدن هستند، نوشیدن آب همراه با یک نوشیدنی آبرسانی حاوی الکترولیت، مانند یک نوشیدنی ورزشی کم قند یا الکترولیت، ممکن است توصیه شود. کودکان مبتلا به کم آبی اغلب به نوشیدن Pedialyte هدایت می شوند.

محلول آبرسانی خانگی

اگر نوشیدنی الکترولیتی در دسترس نیست، می توانید محلول آبرسانی خود را با استفاده از:

  • ۱/۲ قاشق چایخوری نمک
  • ۶ قاشق چایخوری شکر
  • ۱ لیتر آب

کاملاً مطمئن باشید که از یک اندازه گیری دقیق استفاده می کنید. استفاده بیش از حد نمک یا شکر می تواند خطرناک باشد.

چیزهایی که باید اجتناب کرد

از نوشابه، الکل، نوشیدنی های بیش از حد شیرین یا کافئین خودداری کنید. این نوشیدنی ها می توانند کم آبی بدن را بدتر کنند.

کم آبی درمان نشده می تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شود، مانند:

  • گرمازدگی
  • گرفتگی گرما
  • گرمازدگی
  • تشنج ناشی از از دست دادن الکترولیت
  • حجم خون کم
  • نارسایی کلیه
  • کما

در اینجا چند راه برای جلوگیری از کم آبی آورده شده است:

  • اگر بیمار هستید، مصرف مایعات خود را افزایش دهید، به خصوص اگر استفراغ یا اسهال دارید. اگر نمی توانید مایعات را پایین نگه دارید، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.
  • اگر قصد ورزش یا ورزش دارید، قبل از فعالیت آب بنوشید. در فواصل منظم در طول تمرین، مایعات خود را جایگزین کنید. پس از ورزش نیز حتما آب یا الکترولیت بنوشید.
  • در ماه های گرم لباس خنک بپوشید و اگر می توانید از بیرون رفتن در گرمای مستقیم اجتناب کنید.
  • حتی اگر فعال نیستید، مقدار توصیه شده مایعات را بنوشید.

کم آبی زمانی رخ می دهد که مایعات کافی دریافت نکنید. خواه به دلیل ورزش، هوای گرم یا بیماری، کم آبی بدن به سرعت می تواند خطرناک شود – بدون توجه به علت.

اگر علائم اولیه از دست دادن مایعات را مشاهده کردید، می توانید با نوشیدن آب فراوان در طول روز و مصرف الکترولیت ها از کم آبی بدن جلوگیری کنید.



Source link