آلرژی به گوجه فرنگی و دستور العمل ها


آلرژی به گوجه فرنگی

آلرژی به گوجه فرنگی نوعی حساسیت مفرط نوع ۱ به گوجه فرنگی است. آلرژی نوع ۱ معمولاً به عنوان آلرژی تماسی شناخته می شود. هنگامی که فرد مبتلا به این نوع آلرژی با یک ماده حساسیت زا مانند گوجه فرنگی تماس پیدا می کند، هیستامین در نواحی در معرض آن مانند پوست، بینی و دستگاه تنفسی و گوارشی ترشح می شود. به نوبه خود، این باعث یک واکنش آلرژیک می شود.

با وجود این واقعیت که گوجه فرنگی و محصولات مبتنی بر گوجه فرنگی از جمله غذاهای پرمصرف در رژیم غذایی غربی هستند، آلرژی به گوجه فرنگی بسیار نادر است. فرد مبتلا به آلرژی به گوجه فرنگی همچنین مستعد واکنش های آلرژیک با سایر شب بوها از جمله سیب زمینی، تنباکو و بادمجان است. اغلب، افراد مبتلا به آلرژی به گوجه‌فرنگی به لاتکس نیز واکنش متقابل دارند (سندرم لاتکس-میوه).

علائم آلرژی به گوجه فرنگی معمولا مدت کوتاهی پس از مصرف ماده حساسیت زا رخ می دهد. آنها عبارتند از:

  • بثورات پوستی، اگزما یا کهیر (کهیر)
  • گرفتگی شکم، حالت تهوع، استفراغ، یا اسهال
  • احساس خارش در گلو
  • سرفه، عطسه، خس خس سینه یا آبریزش بینی
  • تورم صورت، دهان، زبان یا گلو (آنژیوادم)
  • آنافیلاکسی (بسیار به ندرت)

اگزمای آلرژی به گوجه فرنگی

اگزما تنها در حدود ۱۰ درصد از افراد مبتلا به آلرژی غذایی رخ می دهد. با این حال، گوجه فرنگی (همراه با آجیل) برای مبتلایان به اگزما محرک محسوب می شود. علائم اگزمای مرتبط با آلرژی معمولاً بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن رخ می دهد و ممکن است شامل بثورات مکرر، خارش شدید، تورم و قرمزی باشد.

آلرژی به گوجه فرنگی را می توان با آزمایش پوستی یا آزمایش خون که ایمونوگلوبولین E (IgE) را تشخیص می دهد تأیید کرد. اجتناب بهترین گزینه است، اما آلرژی به گوجه فرنگی معمولاً با آنتی هیستامین ها با موفقیت درمان می شود و پماد استروئیدی موضعی می تواند در درمان بثورات آلرژیک مفید باشد.

از آنجایی که گوجه فرنگی پایه بسیاری از غذاهایی است که غربی ها از خوردن آن لذت می برند، برای افرادی که به گوجه فرنگی آلرژی دارند اجتناب از غذاهایی که دوست دارند مانند پیتزا و پاستا می تواند خسته کننده باشد. با این حال، با کمی نبوغ و آمادگی، یک فرد مبتلا به آلرژی می تواند راه هایی برای پیشی گرفتن از گوجه فرنگی پیدا کند. جایگزین های زیر را در نظر بگیرید:

سس آلفردو

۲ وعده درست می کند.

عناصر

  • ۸ اونس خامه فرم گرفته
  • زرده تخم مرغ ۱ عدد
  • ۳ قاشق غذاخوری کره
  • ۱/۴ فنجان پنیر پارمزان رنده شده
  • ۱/۴ فنجان پنیر رومانو رنده شده
  • ۲ قاشق غذاخوری پنیر پارمزان رنده شده
  • ۱ عدد جوز هندی آسیاب شده
  • نمک واسه مزه، نمک برای طعم دادن

دستورالعمل ها

کره را در قابلمه ای روی حرارت متوسط ​​آب کنید. خامه غلیظ را اضافه کنید. پنیر پارمزان و رومانو، نمک و جوز هندی را هم بزنید. مدام هم بزنید تا ذوب شود، زرده تخم مرغ را با آن مخلوط کنید. اجازه دهید بین ۳ تا ۵ دقیقه روی حرارت متوسط ​​و کم بجوشد. روی آن پنیر پارمزان رنده شده اضافه کنید. در صورت تمایل می توان از انواع دیگر پنیرها نیز استفاده کرد.

سس بشامل (برای پیتزا یا پاستا)

عناصر

  • ۱ فنجان آب مرغ یا سبزیجات
  • ۴ قاشق غذاخوری کره
  • ۱ فنجان نصف و نیم
  • ۲ قاشق غذاخوری آرد همه منظوره
  • ۲ قاشق غذاخوری پیاز رنده شده
  • ۱/۲ قاشق چایخوری نمک
  • ۱/۴ قاشق چایخوری فلفل سفید آسیاب شده
  • آویشن خشک ۱ عدد
  • فلفل هندی آسیاب شده ۱ عدد

دستورالعمل ها

در یک قابلمه کوچک، کره را آب کنید و سپس آرد، نمک و فلفل سفید را با آن مخلوط کنید. نیم و نیم سرد و آب سرد را با هم اضافه کنید. خوب هم بزنید. روی حرارت متوسط ​​بپزید و مرتب هم بزنید تا غلیظ شود. از روی حرارت بردارید و سایر چاشنی ها را هم بزنید.

سس ماکارونی بدون گوجه فرنگی به سبک ژاپنی

۸ وعده درست می کند.

عناصر

  • ۳ لیوان آب
  • ۱ ۱/۲ پوند هویج، به قطعات بزرگ خرد شده
  • ۳ عدد چغندر بزرگ، خرد شده
  • ۳ ساقه کرفس، به قطعات بزرگ خرد شده
  • ۲ برگ بو
  • ۲ قاشق غذاخوری میسو کومه قرمز
  • سیر ۴ حبه
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۱ قاشق چایخوری پونه کوهی
  • ۱/۲ قاشق چایخوری ریحان
  • ۲ قاشق غذاخوری پیکان (یا کوزو)، حل شده در ۱/۴ فنجان آب

دستورالعمل ها

در یک تابه، آب، سبزیجات، برگ بو و میسو را اضافه کنید. روی آن را بپوشانید و بجوشانید تا خیلی نرم شود (۱۵ تا ۲۰ دقیقه). سبزیجات را به مقدار لازم با استفاده از آب گوشت باقیمانده پوره کنید. به گلدان برگردید. سیر را تفت دهید و سس را به همراه روغن زیتون، ریحان، پونه کوهی و پیکان اضافه کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیگر بجوشانید. مزه دار کنید.



Source link